• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Final Research Report

International comparative study on the progress of the internationalization of education in multi-ethnic society

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19530756
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

TAKEKUMA Hisao  Kyushu University, 大学院・人間環境学研究院, 准教授 (10264003)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKEKUMA Manami  福岡国際大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (50253373)
NAGAHAMA Hirofumi  九州女子大学, 人間科学部, 専任講師 (00432831)
Project Period (FY) 2007 – 2010
Keywords比較教育学 / 多民族社会 / 民族教育 / 教育の国際化 / フィリピン / マレーシア / フィジー / オーストラリア
Research Abstract

This research project tried to clarify some educational effects of each ethnic community's language (English or Ethnic), culture, historical study and the zeal for education. These ethnic distinctions mutually give some merits or contributions to the each of host and guest society, through the multi-ethnic co-existence education. They can be the evidence to internationalize/modernize the society. The target regions are cities in Philippine, Fiji, Borneo (Malaysia), Australia and Singapore.

  • Research Products

    (10 results)

All 2011 2010 2009 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] フィジーの教育と国際化~民族共生の視点から2011

    • Author(s)
      竹熊真波
    • Journal Title

      福岡国際大学紀要 25号

      Pages: 15-24

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィリピンにおける中華学校について2009

    • Author(s)
      竹熊真波
    • Journal Title

      福岡国際大学紀要 21号

      Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多民族社会の教育研究における民族教育制度の視座-比較教育学的考察-2009

    • Author(s)
      竹熊尚夫
    • Journal Title

      九州大学大学院教育学研究紀要 11(通巻54)

      Pages: 45-60

  • [Presentation] The Readiness for Promoting Holistic-Integrated Approach : the Case of the Philippines2010

    • Author(s)
      長濱博文
    • Organizer
      第21回日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2010-07-04
  • [Presentation] The Curriculum Development on Teaching Values in the Philippines in terms of the Teachers' Value Understandings2010

    • Author(s)
      長濱博文
    • Organizer
      第46回日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2010-06-27
  • [Presentation] 価値の概念形成を促すカリキュラム・ディベロップメント-フィリピンにおける価値の明確化理論による平和構築-2009

    • Author(s)
      長濱博文
    • Organizer
      第20回日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      神田外語大学
    • Year and Date
      2009-07-14
  • [Presentation] フィリピンにおける民族共生と教育-中華学校のカリキュラムを中心に-2009

    • Author(s)
      竹熊尚夫・竹熊真波・長濱博文
    • Organizer
      第45回日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-06-28
  • [Book] 21世紀の教育改革と教育交流2010

    • Author(s)
      竹熊尚夫
    • Total Pages
      234-248
    • Publisher
      多民族社会における教育の国際化への展望(東信堂)
  • [Book] 21世紀の教育改革と教育交流2010

    • Author(s)
      長濱博文
    • Total Pages
      150-165
    • Publisher
      フィリピンにおける価値の明確化理論の可能性(東信堂)
  • [Remarks] 研究成果報告書刊行

URL: 

Published: 2012-01-26   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi