• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

The Development and Evaluation of Integrated Arts Curriculum for Japanese Schools : As Model of Advanced Research Schools

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19530794
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

TOKIE Noriko  Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (30242465)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) MUTO Takashi  白梅学園大学, 子ども学部, 教授 (40111562)
TANAKA Hiroyuki  早稲田大学, 教育・総合科学学術, 教授 (20207137)
KONDOU Hudie  新潟大学, 教育学部, 教授 (50018842)
KOBAYASHI Tazuko  名古屋女子大学, 文学部, 准教授 (20387666)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords総合表現スキル / 芸術教育の評価観点 / パフォーマンス評価 / 日米モデル比較即興的創作活動 / 表現カリキュラム / 言語活動の拡がり / Integrated Study
Research Abstract

日米小・中学校の優れた授業実践の分析をもとに,身体性,参加性,音楽性,舞踊性,総合的表現など計8項目に,共同研究者らの質的記述を加えて,芸術4領域(音楽,美術,演劇,舞踊)のバランスの取れた技能習得のための評価観点を開発した。
両国の授業観察に基づくパフォーマンス評価や意識調査から,「音楽と舞踊と演劇」など,複合的な芸術領域にまたがる授業では子供の共同の創作表現がより活性化し,豊かな言語活動が拡がる傾向が見られることが評価された。

  • Research Products

    (21 results)

All 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 10 results) Presentation (8 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 身体表現活動を取り入れた拍感の体得をめざす試み-小学校低学年の音楽科授業を通して-2010

    • Author(s)
      時得紀子, 信谷準
    • Journal Title

      教育実践研究(上越教育大学学校教育センター実践研究) 第20集

      Pages: 27-36

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 内海昭彦創って表現する活動」から「音楽づくり」へ-星野圭朗の実践をめぐって-2010

    • Author(s)
      時得紀子, 小林田鶴子
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要 29

      Pages: 309-319

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 総合表現型カリキュラムの実践への一考察2010

    • Author(s)
      時得紀子
    • Journal Title

      兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科教育実践学論集 11

      Pages: 155-16

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 総合表現活動のもたらすもの-上越教育大学附属中学校「表現創造科」2009

    • Author(s)
      時得紀子・小町谷聖
    • Journal Title

      の実践から-上越教育大学研究紀要 28

      Pages: 243-256

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] クロスカリキュラムを通した表現の可能性-英語の歌を教材とした創作活動を通じて-2009

    • Author(s)
      時得紀子, 水谷桂介, 中村浩
    • Journal Title

      教育実践研究(上越教育大学学校教育実践研究センター) 19

      Pages: 9-18

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      時得紀子
    • Journal Title

      学校音楽教育研究 Vol.13

      Pages: 22-24

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Importance of Integrated Arts Curriculum for Japanese Students: Increasing Motivation for Learning and Cultivating Self-Expression2009

    • Author(s)
      Noriko Tokie
    • Journal Title

      Proceedings of the 7th World Conference of the APSMER Asia-Pacific Symposium on Music Education Research in Shanghai 2009

      Pages: 473-478

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effectiveness of Integrated Arts Curriculum for Japanese Students and Plans for the Future Model in Japanese Schools: To Cultivate Communication Skills International Society for Music Education (ISME)2008

    • Author(s)
      Noriko Tokie, Takashi Muto
    • Journal Title

      国際学会Proceedings

      Pages: 297-303

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Integrated Arts Curriculum for Japanese Students and Plans for the Future Models :Cultivating Communication Skills2008

    • Author(s)
      Noriko Tokie
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要 27

      Pages: 253-260

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音楽学習における総合化へのアプローチ総合芸術的な表現活動のもたらすもの-小・中学校における実践事例を通して-2008

    • Author(s)
      時得紀子
    • Journal Title

      「学校音楽教育研究」シリーズ『学校音楽教育研究』日本学校音楽教育実践学会紀要 Vol.12

      Pages: 144-145

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The Importance of Integrated Arts Curriculum for Japanese Students: Increasing Motivation for Learning and Cultivating Self-Expression2009

    • Author(s)
      Noriko Tokie
    • Organizer
      Proceedings of the 7th World Conference of the APSMER Asia-Pacific Symposium on Music Education Research in Shanghai
    • Place of Presentation
      Shanghai
    • Year and Date
      20090000
  • [Presentation] 教員養成大学における表現活動の実践の試みと課題, 日本ダルクローズ音楽教育学会2009

    • Author(s)
      時得紀子
    • Organizer
      第9回研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-11-23
  • [Presentation] インプロヴィゼーションを取り入れた表現教育に関する一考察-米国公立・私立小学校・教員養成大学等への参与観察を通して-日本音楽教育学会2008

    • Author(s)
      時得紀子
    • Organizer
      第39回全国大会
    • Place of Presentation
      国立音楽大学
    • Year and Date
      2008-11-09
  • [Presentation] 即興表現活動を視野とした授業実践の国際比較研究-日本と米国アイオワ州との比較を通して-日本学校音楽教育実践学会2008

    • Author(s)
      時得紀子
    • Organizer
      第13回全国大会
    • Place of Presentation
      オリンピック記念青少年総合センター
    • Year and Date
      2008-08-24
  • [Presentation] Effectiveness of Integrated Arts Curriculum for Japanese Students and Plans for the Future Model in Japanese2008

    • Author(s)
      Noriko Tokie, Takashi Muto
    • Organizer
      To Cultivate Communication Skills International Society for Music Education (ISME)
    • Place of Presentation
      Bologna, Italy
    • Year and Date
      2008-07-21
  • [Presentation] Effectiveness of Integrated Arts Curriculum for Japanese Students2008

    • Author(s)
      Noriko Tokie
    • Organizer
      Music in Schools and Teacher Education Commission (MISTEC)
    • Place of Presentation
      Rome, Italy
    • Year and Date
      2008-07-17
  • [Presentation] 幼少連携を視座とした表現教育の一考察-日米実践事例の現状を通して-2008

    • Author(s)
      時得紀子
    • Organizer
      日本保育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Year and Date
      2008-05-17
  • [Presentation] 総合表現活動のもたらすもの-上越教育大学附属中学校10年の取り組みから-日本学校音楽教育実践学会2007

    • Author(s)
      時得紀子
    • Organizer
      第12回全国大会
    • Place of Presentation
      くらしき作陽大学
    • Year and Date
      2007-08-18
  • [Book] 中等科音楽教育法2009

    • Author(s)
      時得紀子
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      音楽之友社
  • [Book] 総合表現活動の理論と実践2009

    • Author(s)
      時得紀子
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      上越教育大学学術研究出版助成事業
  • [Book] 子どもと表現

    • Author(s)
      時得紀子,浅見均
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      日本文教出版社

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi