2009 Fiscal Year Final Research Report
The Development and Evaluation of Integrated Arts Curriculum for Japanese Schools : As Model of Advanced Research Schools
Project/Area Number |
19530794
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Joetsu University of Education |
Principal Investigator |
TOKIE Noriko Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 准教授 (30242465)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
MUTO Takashi 白梅学園大学, 子ども学部, 教授 (40111562)
TANAKA Hiroyuki 早稲田大学, 教育・総合科学学術, 教授 (20207137)
KONDOU Hudie 新潟大学, 教育学部, 教授 (50018842)
KOBAYASHI Tazuko 名古屋女子大学, 文学部, 准教授 (20387666)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2009
|
Keywords | 総合表現スキル / 芸術教育の評価観点 / パフォーマンス評価 / 日米モデル比較即興的創作活動 / 表現カリキュラム / 言語活動の拡がり / Integrated Study |
Research Abstract |
日米小・中学校の優れた授業実践の分析をもとに,身体性,参加性,音楽性,舞踊性,総合的表現など計8項目に,共同研究者らの質的記述を加えて,芸術4領域(音楽,美術,演劇,舞踊)のバランスの取れた技能習得のための評価観点を開発した。 両国の授業観察に基づくパフォーマンス評価や意識調査から,「音楽と舞踊と演劇」など,複合的な芸術領域にまたがる授業では子供の共同の創作表現がより活性化し,豊かな言語活動が拡がる傾向が見られることが評価された。
|
Research Products
(21 results)