• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

A study of Construction of arithmetic lessons to encourage creativity in a fukushiki-jugyou(combined class of two grades)

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19530831
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

HIRAOKA Kenji  Nagasaki University, 教育学部, 教授 (10315210)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIYAUCHI Kaori  長崎大学, 教育学部, 准教授 (00432964)
Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords複式教育 / 創造性 / 算数科 / 授業構成
Research Abstract

Simplification and rationalization of teaching materials is essential for successful arithmetic lessons in a fukushiki-jugyou(combined class of two grades). The simplification of materials is a primary factor to encourage creativity and mathematics activity. In the stage of comprehension, operations of materials used in previous lessons induce mathematical activities. The decision of "Watari" and "Zurashi" by teachers is effective in the CALMA framework. The arithmetic proficiency of teachers is important for a fukushiki-jugyou(combined class of two grades). These results are confirmed by a transformed attitude of teachers and school children through succesive practical lessons at cooperating schools.

  • Research Products

    (13 results)

All 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 長崎県・鹿児島県・沖縄県におけるへき地教育について2009

    • Author(s)
      村田義幸, 平岡賢治
    • Journal Title

      大学と学校現場の連携による離島・僻地教育の推進(三大学の連携による離島・僻地校での教科指導力向上のための教育課程の編成-大学教員と小・中学校教員の相互訪問授業を軸として-)(長崎大学教育学部)

      Pages: 29-38

  • [Journal Article] 長崎大学における複式教育に関する授業-学部「複式教育論」と大学院「複式学級の教育と実際」2009

    • Author(s)
      村田義幸, 平岡賢治
    • Journal Title

      大学と学校現場の連携による離島・僻地教育の推進(三大学の連携による離島・僻地校での教科指導力向上のための教育課程の編成-大学教員と小・中学校教員の相互訪問授業を軸として-)(長崎大学教育学部)

      Pages: 126-133

  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡賢治, 宮内香織
    • Journal Title

      研究論文集-教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集-(社団法人国立大学協会九州地区支部九州地区国立大学間の連携に係る企画委員会リポジトリ部会・編集委員会) Vol.1,No.1

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 複式教育における創造性を育む算数科授業の考察(I) :算数的活動の視点からの授業構成について2008

    • Author(s)
      平岡賢治, 宮内香織
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要. 教科教育学 Vol.48

      Pages: 11-22

  • [Journal Article] 複式教育の算数科授業創りにおける「算数・数学的活動の視点に立った授業理解の枠組み」の活用2008

    • Author(s)
      平岡賢治, 宮内香織
    • Journal Title

      へき地教育研究 第63号

      Pages: 23-38

  • [Journal Article] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities: A fraction lesson.2007

    • Author(s)
      Kenji HIRAOKA, kaoriyoshida-MIYAUCHI
    • Journal Title

      Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education Vol.3

      Pages: 33-40

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 遠隔と対面の講師活動に関する相互対話距離の観点からの考察2009

    • Author(s)
      藤木卓*, 寺嶋浩介, 平岡賢治, 村田義幸, 中村千秋
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第52回全国大会講演要旨集
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2009-08-22
  • [Presentation] Analyzing a multiplication lesson in Japan using a CALMA framework.2008

    • Author(s)
      Kenji HIRAOKA, kaoriyoshida-MIYAUCHI*
    • Organizer
      the 32nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Morelia, Mexico
    • Year and Date
      20080000
  • [Presentation] A framework for creating or analyzing Japanese lessons from the viewpoint of mathematical activities: A fraction lesson.2007

    • Author(s)
      Kenji HIRAOKA, kaoriyoshida-MIYAUCHI*
    • Organizer
      he 31 st Korea Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Seoul
    • Year and Date
      20070000
  • [Book] 複式学級指導法2009

    • Total Pages
      53-55
    • Publisher
      東京教学社
  • [Remarks] 教育セミナー九州2009 in長崎、「新学習指導要領とこれからの学校・授業づくり」のパネリスト、2009.2.14、長崎県教育会主催

  • [Remarks] へき地教育フォーラムin十勝、シンポジウム(1)「へき地から発信する算数科教育」のシンポジスト、2008.11.7~8、北海道教育大学主催

  • [Remarks] 離島・へき地教育の現在とこれから-教育フォーラムin宮古-において「授業実践のためのワークショップ」、2008.2.29、長崎・鹿児島・琉球三大学連携事業、報告書、2008、pp.67-71

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi