• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Annual Research Report

熱処理シミュレーションによる歯車強度の最適化

Research Project

Project/Area Number 19560143
Research InstitutionTottori University

Principal Investigator

宮近 幸逸  Tottori University, 工学研究科, 教授 (30157664)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小出 隆夫  鳥取大学, 工学研究科, 准教授 (60127446)
Keywords機械要素 / 歯車 / 熱処理 / 曲げ疲労強度 / 残留応力 / 硬化層 / 最適化 / シミュレーション
Research Abstract

本研究では,浸炭焼入れ平・はすば歯車の硬化層の硬さ測定,組織観察,曲げ疲労試験および衝撃試験を行って,曲げ疲労強度および衝撃強度に及ぼす硬化層深さ,浸炭部,ねじれ角,歯幅および焼戻し温度などの影響について検討を加えた.また,高周波焼入れ歯車の硬化層パターンおよび組織観察,硬さ測定および曲げ疲労試験および衝撃試験を行い,硬化層パターン,硬化層深さ,曲げ疲労強度および衝撃強度に及ぼす加熱条件(加熱電力,周波数,加熱時間),材料,前処理および焼戻し温度などの影響について検討を加えた.その結果,次のようなことが明らかになった.(1)浸炭焼入れはすば歯車の曲げ疲労限度に対しても,平歯車の場合と同様に最適硬化層深さが存在する.(2)本研究で用いたような浸炭焼入れはすば歯車の曲げ疲労限度円周力F_tuは,ねじれ角β_0の増加とともに増大する.(3)浸炭焼入れはすば歯車のF_tuは,β_0=10,20°,有効硬化層深さd_e=0.67mmでは,側面浸炭焼入れした場合(Case TS)のほうが側面浸炭防止した場合(Case T)より大きくなるが,β_0=20°,d_e=1.12mmでは,逆にCase Tの場合のほうが大きくなる.(4)浸炭焼入れ焼戻し歯車の衝撃破断エネルギーE_bは,有効硬化層深さd_eにかかわらずT_t=180℃付近で極大値をとる.(5)本研究で得られたS45C調質鋼高周波焼入れ歯車の最大曲げ疲労限度は,浸炭焼入れ歯車の場合に匹敵する大きさである.(6)本研究で用いたようなS35C, S45C調質鋼高周波焼入れ歯車の焼入れ組織は,全歯幅にわたってマルテンサイトであるが,S35C, S45C圧延鋼の場合には,フェライトが残り,とくに歯幅中央部に多く残る.(7)S35C, S45C調質鋼および圧延鋼を用いた高周波焼入れ歯車の曲げ疲労強度に対する適切な焼入れ条件を歯元の表面硬さおよび有効硬化層深さから推定するたるためのマップを提示した.(8)高周波焼入れ歯車のE_bは,調質鋼のほうが焼ならし鋼の場合より大きい.また,調質鋼の場合には最適加熱時間が存在するが,焼ならし鋼の場合には,実用加熱時間の範囲では加熱時間の増加とともに増大する.

  • Research Products

    (12 results)

All 2010 2009

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Effects of Carburized Part, Case Depth and Helix Angle on Bending fatigue Strength of Case-Carburized Helical Gears2009

    • Author(s)
      Kouitsu Miyachika, Kazuaki Ando, Takao Koide, Hidefumi Mada, Hideaki Katanuma, Kengo Nojima, Satoshi Oda
    • Journal Title

      Proceedings of The JSME International Conference on Motion and Power Transmissions

      Pages: 338-343

  • [Journal Article] Load Bearing Capacity of Surface Rolled High Density Sintered Metal Gears2009

    • Author(s)
      Takao Koide, Ichiro Ishizuka, Teruie Takemasu, Kouitsu Miyachika, Yasuhiro Fukai
    • Journal Title

      Proceedings of The JSME International Conference on Motion and Power Transmissions

      Pages: 313-316

  • [Journal Article] Hardened Layer and Bending Fatigue Strength of Induction Hardened Thermally Refined Steel Gears2009

    • Author(s)
      Kouitsu Miyachika, Hideaki KATANUMA, Jun IWANAGA, Hidefumi MADA
    • Journal Title

      JSME Journal of Advanced Mechanical Design, Systems, and Manufacturing Vol.3,No.2

      Pages: 136-145

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Suitable Profile of Hardened Layer and Pre-Treatment Condition for Bending Fatigue Strength of Induction Hardened Gears2009

    • Author(s)
      Kouitsu Miyachika, Hideaki Katanuma, Yohichi Takemura
    • Journal Title

      Proceedings of The 17^<th> IFHTSE Congress, NETSU SHORI Vol.49 Special Issue Vol.1

      Pages: 89-92

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of Roller Configuration on Residual Stresses of Rollers Due to Case-Carburizing2009

    • Author(s)
      Kouitsu Miyachika, Wei-Dong Xue, Shuji Sawada, Hidefumi Mada
    • Journal Title

      Proceedings of The 17^<th> IFHTSE Congress, NETSU SHORI Vol.49 Special Issue Vol.1

      Pages: 129-132

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of Case Depth, Side-Face Carburizing and Helix Angle on Residual Stress and Bending Fatigue Strength of Case-Carburized Helical Gears2009

    • Author(s)
      Kouitsu MIYACHIKA, Kazuaki ANDO, Wei-Dong XUE, Imaduddin Helmi Bin Wan Nordin
    • Journal Title

      Proc. of ASME 2009 International Design Engineering Technical Conferences & Computers and Information in Engineering Conference IDETC/CIE2009 (DETC2009/PTG-87313 on CD-RO)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Residual Stresses of Spur Internal Gears Due to Case-Carburizing2009

    • Author(s)
      Kouitsu MIYACHIKA, Wei-Dong Xue
    • Journal Title

      Proc. of The Forth Asian Conference on Heat Treatment and Surface Engineering

      Pages: 350-355

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高密度焼結金属歯車の荷重伝達能力に及ぼす表面転造とショットピーニングの影響2010

    • Author(s)
      小出隆夫, 深井康宏, 竹増光家, 宮近幸逸
    • Organizer
      日本機械学会講演論文集 No.105-1 101~1O2頁
    • Place of Presentation
      広島工業大学
    • Year and Date
      2010-03-06
  • [Presentation] 高周波焼入れ歯車の衝撃強度に及ぼす焼戻しの影響2010

    • Author(s)
      吉村樹, 宮近幸逸, 茅山真士, 片沼秀明, 馬田秀文
    • Organizer
      日本機械学会講演論文集 No.105-1 107~108頁
    • Place of Presentation
      広島工業大学
    • Year and Date
      2010-03-06
  • [Presentation] 浸炭焼入れ歯車の曲げ疲労強度に及ぼす側面浸炭焼入れおよび歯幅の影響2010

    • Author(s)
      茅山真士, 近幸逸, 馬田秀文, 小出隆夫, 志賀寿
    • Organizer
      且本機械学会講演論文集 No.105-1 133~134頁
    • Place of Presentation
      広島工業大学
    • Year and Date
      2010-03-06
  • [Presentation] 高周波焼入れ歯車の曲げ疲労および衝撃強度に及ぼす焼戻しの影響2009

    • Author(s)
      吉村樹, 宮近幸逸, 片沼秀明, 茅山真士, 西村征吾, 前田憲正
    • Organizer
      日本設計工学会平成21年度秋季大会研究発表講演会講演論文集 35~38頁
    • Place of Presentation
      ガーデンパレス広島
    • Year and Date
      2009-10-23
  • [Presentation] 浸炭焼入れ歯車の曲げ疲労強度に及ぼす側面浸炭焼入れ,歯幅および粒界酸化の影響2009

    • Author(s)
      宮近幸逸, 茅山真士, 亀田真吾, 安藤和彰
    • Organizer
      日本設計工学会講演論文集 No.26 19~24頁
    • Place of Presentation
      広島工業大学広島校舎
    • Year and Date
      2009-06-06

URL: 

Published: 2011-06-16   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi