• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Self-evaluation Report

A Cognitive Study on the Effective Process of Learning Polysemous Constructions and Textbook Development

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19720125
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTohoku Gakuin University

Principal Investigator

MASANORI Odani  Tohoku Gakuin University, 教養学部・言語文化学科, 准教授 (10382657)

Project Period (FY) 2007 – 2010
Keywords日本語教育 / 構文 / 機能語
Research Abstract

本研究の目的は、日本語の多義的な構文や機能語を対象に、以下の4点を実施することである。(1)多義構文の使用実態を分析するためのデータ集め(=コーパス構築)、(2)各構文の用法研究と使用実態調査、(3)多義構文の効果的な学習順序の考案、(4)その成果を反映した教材を開発する。

  • Research Products

    (3 results)

All 2008 2007

All Journal Article (2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] アマルガム構文としての『「全然」+肯定』に関する語用論的分析2008

    • Author(s)
      尾谷昌則,児玉一宏・小山哲治(編)
    • Journal Title

      言葉と認知のメカニズム─山梨正明教授還暦記念論文集─(児玉一宏・小山哲治(編))(東京:ひつじ書房)

      Pages: 103-115

  • [Journal Article] 構文の確立と語用論的強化:「全然~ない」の例を中心に2007

    • Author(s)
      尾谷昌則
    • Journal Title

      日本語用論学会第9回大会発表論文集

      Pages: 17-24

  • [Presentation] 装定用法における並置形容詞に関する一考察2007

    • Author(s)
      尾谷昌則
    • Organizer
      第62回東北英文学会
    • Place of Presentation
      山形大学(山形県)
    • Year and Date
      20071117-20071118

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi