2008 Fiscal Year Final Research Report
A study of prosody of second language learner of English in Reading aloud: Educational measurement by Item Response Theory and acoustic analysis
Project/Area Number |
19720145
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Ritsumeikan University (2008) Waseda University (2007) |
Principal Investigator |
KONDO Yusuke Ritsumeikan University, 言語教育センター, 講師 (80409739)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Keywords | 学習者データベース / 発話評価 |
Research Abstract |
本研究の最終目標は英語学習者の発話自動評価システムを構築することである。このシステムは、熟練した語学教師の主観的評価をコンピュータで計算できる客観的な学習者の発話の特徴から再現することである。主観的評価値を予測する学習者の発話の特徴を検討するためにアジア人英語学習者から発話データを収集し、そのデータから発話の特徴を抽出し、主観的評価値との関係を重回帰分析によって明らかにした。本研究での客観的測定値と主観的評価値との重相関係数は.69であった。また発話データに音素アライメント、学習者に関する情報、主観的評価値を加え、Websiteで公開した。
|