• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Understanding Developmental Process of Dialogical Thinking Ability Using NLP Technology and Its Application to College Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19730412
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational psychology
Research InstitutionEhime University (2008)
Kyushu University (2007)

Principal Investigator

TOMIDA Eiji  Ehime University, 教育学部, 講師 (90404011)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Keywords議論 / ネットワーク分析 / 自然言語処理 / 大学教育 / 認識論的信念 / 対話的思考力 / 談話分析
Research Abstract

本研究は(1)自然言語処理技術を用いて議論の質を定量的に分析する手法の開発,(2)対話的思考力を個人で訓練するためのプログラム開発,(3)本邦の大学生が典型的に不得意とする議論過程の特定及び教授学習モデルの提案を目的として行われた。研究の結果,(1)発言数が少なくても議論への貢献度を評価できる指標を開発した。また(2)「自己反駁法」を開発し,個人内の思考が深まっていく過程を定量化した。そして(3)「問題定義」「意見共有」「探索的検討」「批判的分析」「比較検討」「集約」から成る「問題解決型議論過程モデル」を構築した。

  • Research Products

    (6 results)

All 2008 2007 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Measuring Quality of Discussion : Four Tools of Inter-Utterance Quotation Network Analysis2007

    • Author(s)
      E. Tomida
    • Journal Title

      Informatics Vol.1, No.1

      Pages: 5-17

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 反復的自己反駁課題による反省的思考の深まり2008

    • Author(s)
      富田英司
    • Organizer
      教育心理学会総会
    • Place of Presentation
      東京・東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
  • [Presentation] Application of social network analysis to measuring discussion quality and contribution by discussants2008

    • Author(s)
      E. Tomida
    • Organizer
      Tokyo Conference on Argumentation
    • Place of Presentation
      東京,中央大学
    • Year and Date
      2008-08-09
  • [Presentation] Finding an index of a student-centered classroom discussion using Inter-utterance Quotation Network Analysis. The 12th Biennial2007

    • Author(s)
      E. Tomida
    • Organizer
      Conference for Research on Learning and Instruction
    • Place of Presentation
      ブダペスト,ハンガリー
    • Year and Date
      2007-08-29
  • [Book] 『説明の心理学-理論と実践-』(比留間太白・山本博樹編)(1)2章共同のプロセス2007

    • Author(s)
      富田英司
    • Total Pages
      38-50
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.edupsych.ed.ehime-u.ac.jp/tomida/index.html

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi