• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Study about the utility of the qualification in the carrier formation of the young

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19730520
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Sociology of education
Research InstitutionUniversity of Miyazaki (2008)
Kyushu University (2007)

Principal Investigator

YAMADA Hiroshi  University of Miyazaki, 教育研究・地域連携センター, 准教授 (10432824)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Keywords教育学 / 教育社会学 / 高等教育 / キャリア / 労働市場 / 国際比較 / インターンシップ / 学生生活
Research Abstract

本研究では、10代から20代の若年期におけるキャリア選択・支援・形成が多様化している現在、学校卒業以降の実社会において教育資格(学歴・学校歴)や、職業資格がいかなる評価をされているのか、企業等の組織や学卒者へのインタビュー調査によって検討した。さらに、「若年者のキャリア形成」に係る政策的課題が学校現場でどのように実施され、その効果をいかなる方法で測定しているのかについても調査研究を行った。

  • Research Products

    (5 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 学生のキャリア開発支援をするのは誰?2008

    • Author(s)
      山田裕司
    • Journal Title

      『平成20年度インターンシップ事業成果報告書』宮崎県経営者協会

      Pages: 8-15

  • [Journal Article] 学生生活と学卒者のキャリア-九州大学卒業生の教育効果の点検・評価-2008

    • Author(s)
      山田裕司
    • Journal Title

      『大学教育』九州大学高等教育開発推進センター 14

      Pages: 33-40

  • [Journal Article] 大卒者の就業体験と初期キャリア形成-日本、イギリス、ドイツ学卒者の比較から-2008

    • Author(s)
      山田裕司
    • Journal Title

      『インターンシップ研究年報』日本インターンシップ学会 11

      Pages: 31-37

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大卒者の就業体験・インターンシップ経験と初期キャリア形成2007

    • Author(s)
      山田裕司
    • Organizer
      日本インターンシップ学会第8回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-09-29
  • [Book] 「教育学部における地域の教育支援」『21世紀の教育を拓く九州大学の教育改革の試み』2009

    • Author(s)
      山田裕司、元兼正浩 山田耕路
    • Total Pages
      186-209
    • Publisher
      西日本新聞出版部

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi