• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

The research that the history lessons should practice according to the grade of educational institutions

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19730540
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShujitsu University

Principal Investigator

TAKENAKA Nobuo  Shujitsu University, 人文科学部, 講師 (60432704)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Keywords歴史教育 / 発達段階 / シークエンス
Research Abstract

日本の学習指導要領にあたるナショナル・カリキュラムに基づき,構造的・系統的に教育課程が組織されているイギリスの歴史教育を手がかりに,学校段階に応じていかなる差異を設け,歴史教育実践をおこなっていくべきなのか,をカリキュラム,教科書,授業実践の三つのレベルから,複合的・具体的に解明することによって,学校段階に応じて歴史教育をいかなる方略を採用して段階的に行っていくことが望ましいのかに関する一つの方略を明らかにした。

Research Products

(3 results)

All 2008

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 学力としての思考力の段階的育成-イギリス歴史教育の場合-2008

    • Author(s)
      竹中伸夫
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集 4

      Pages: 278-279

  • [Presentation] 学力としての思考力の段階的育成-イギリス歴史教育の場合-2008

    • Author(s)
      竹中伸夫
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      滋賀大学
    • Year and Date
      2008-10-12
  • [Presentation] イギリス歴史教育の特質2008

    • Author(s)
      竹中伸夫
    • Organizer
      社会系教科授業研究会岡山
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2008-06-06

URL: 

Published: 2010-06-09   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi