• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

Research on approach to teaching written Japanese to deaf children in using sign language

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19730559
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

TAKEI Wataru  Kanazawa University, 学校教育系, 准教授 (70322112)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywords手話 / 聴覚障害児 / リテラシー / 評価
Research Abstract

To investigate the good practice to teach written Japanese by using sign language, the aim of this study was to 1) develop the assessment tool of the ability of Japanese Sign Language in deaf children, 2) collect the good practice to support the deaf children learning written Japanese in school for the deaf in Japan, and 3) suggest the model class of Japanese literacy for deaf children. The receptive test of Japanese Sign Language Grammar was completed and the validity to assess the ability of Japanese Sign Language in deaf children was confirmed to some extent. On the basis of investigation into good practice in school for the deaf, some model classes to teach written Japanese to deaf children were suggested.

  • Research Products

    (9 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 手話獲得の心理学-手話処理過程・手話と認知発達・手話評価-.2009

    • Author(s)
      武居渡
    • Journal Title

      月刊言語 38(8)

      Pages: 32-39

  • [Journal Article] 手話研究の現状と展望-手話研究が言語獲得研究に貢献できること-.2008

    • Author(s)
      武居渡
    • Journal Title

      認知科学 15(2)

      Pages: 289-301

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本手話文法理解テストの開発2009

    • Author(s)
      武居渡
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-21
  • [Presentation] 聴覚障害児の日本語文法習得の道筋及び指導の検討-文法理解テストJ. COSSとワークシートを用いて-2009

    • Author(s)
      前田卯木・武居渡
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学(栃木県)
    • Year and Date
      2009-09-20
  • [Presentation] ロールシフトの獲得は動詞の屈折の獲得に先立つのか?-ろう児の日本手話獲得過程からの考察-2008

    • Author(s)
      武居渡
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンター(鳥取県)
    • Year and Date
      2008-09-21
  • [Presentation] ろう児の手話力評価における評価尺度の研究(3)-日本手話理解の評価法作成に向けて-2008

    • Author(s)
      高嶋紗帆・武居渡
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      米子コンベンションセンター(鳥取県)
    • Year and Date
      2008-09-21
  • [Presentation] 手話力を高めるための幼児向けビデオ教材の開発2007

    • Author(s)
      武居渡・鳥越隆士
    • Organizer
      日本特殊教育学会第45回大会
    • Place of Presentation
      神戸コンベンションセンター(兵庫県)
    • Year and Date
      2007-09-23
  • [Presentation] ろう児の手話力評価における評価尺度の検討(2)-日本手話文法理解テスト作成に向けて-2007

    • Author(s)
      高嶋紗帆・武居渡
    • Organizer
      日本特殊教育学会第45回大会
    • Place of Presentation
      神戸コンベンションセンター(兵庫県)
    • Year and Date
      2007-09-23
  • [Presentation] 身体が紡ぎだすコミュニケーション-手話環境にあるろう児の言語獲得から学ぶもの-2007

    • Author(s)
      武居渡
    • Organizer
      2007年6月30日, 日本赤ちゃん学会
    • Place of Presentation
      大宮ソニックシティ(埼玉県)
    • Year and Date
      2007-06-30

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi