• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

Fundamental instructional theory and strategies of inclusive education in the United States

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19730560
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

YOSHITOSHI Munehisa  Okayama University, 大学院・教育学研究科, 准教授 (60346111)

Project Period (FY) 2007 – 2009
Keywordsインクルーシブ教育 / アメリカ合衆国
Research Abstract

The primary purpose of this study is to examine instructional theory and strategies towards the implementation of inclusive education in elementary and secondary school classrooms in the United States. First, this study investigated the attitudes and beliefs of parents and teachers. Second, effective instructional strategies for students who have a disability were addressed. Survey results indicated that teachers have positive attitudes towards inclusive education. Ultimately, we should re-examine the environmental features of inclusive education work of regular education teachers.

  • Research Products

    (11 results)

All 2009 2008 2007 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] アメリカ合衆国初等学校におけるインクルーシブ教育に対する意識とその変容-経年変化と学校間相違の検討.2009

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      LD研究(日本LD学会) 第18巻

      Pages: 300-309

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害のある子どもの保護者に対する支援の動向と実践的課題.2009

    • Author(s)
      吉利宗久, 他3名〔1番目〕
    • Journal Title

      岡山大学教育学研究科研究集録 第141号

      Pages: 1-10

  • [Journal Article] アメリカ合衆国における障害のある子どもの教育権と個別教育計画-特殊教育関連サービスの提供に関する係争事例の検討.2007

    • Author(s)
      吉利宗久, 他6名〔1番目〕
    • Journal Title

      岡山大学教育学部研究集録 第135号

      Pages: 121-126

  • [Journal Article] アメリカ合衆国におけるインクルージョン教育の成功要因に関する事例的検討-障害のある子どもの親に対する面接調査からの考察.2007

    • Author(s)
      吉利宗久, 水内豊和
    • Journal Title

      SNEジャーナル(日本特別ニーズ教育学会) 第13号

      Pages: 74-88

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 世界の障害児教育の動向を探る-サラマンカ声明以降のインクルーシブ教育の展開を中心として(アメリカ合衆国).

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      発達障害研究 第32巻(印刷中)

  • [Presentation] インクルーシブ教育の展開に即した教員養成システムの国際比較(シンポジウム).2009

    • Author(s)
      片岡美華, 他4名〔4番目〕
    • Organizer
      日本特殊教育学会第47回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      宇都宮
    • Year and Date
      20090000
  • [Presentation] アメリカ合衆国初等学校におけるインクルーシブ教育に対する意識とその変容-追跡調査の予備的検討.2008

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      鳥取・米子
    • Year and Date
      20080000
  • [Presentation] 欧米インクルーシブ教育のインパクト(シンポジウム).2007

    • Author(s)
      洪浄淑, 他6名〔6番目〕
    • Organizer
      日本特殊教育学会第45回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      20070000
  • [Book] 特別支援教育の現状・課題・未来(第一部「特別支援教育・特別なニーズ教育の動向」第4章「アメリカの特別ニーズ教育をめぐって」)2009

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Total Pages
      57-65
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Book] 特別支援教育を創造するための教育学(第2章「特殊教育制度の意義と改革」第3節「諸外国の特殊教育制度とその改革」2「米国の特殊教育制度の改革」)2009

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Total Pages
      78-86
    • Publisher
      明石書店
  • [Book] 特別ニーズ教育(第5章3節「アメリカ合衆国の特別ニーズ教育の動向")2007

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Total Pages
      200-206
    • Publisher
      ミネルヴァ書房

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi