2008 Fiscal Year Final Research Report
Factorial Experiment of the Experiential Learning with Physical Invasion of the Nursing Skills, and the Investigation of Exploitation
Project/Area Number |
19791658
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Fundamental nursing
|
Research Institution | Saitama Prefectural University |
Principal Investigator |
NONAKA Miho Saitama Prefectural University, 保健医療福祉学部, 助教 (60404927)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Keywords | 看護実践能力 / 体験型学習 / 身体侵襲 / 看護教育学 / 体験学習 |
Research Abstract |
身体侵襲を伴う看護技術の体験型学習の学習効果を検討した結果、援助的人間関係の形成の方法を修得できる学習方法であり、この援助的人間関係の形成の方法の修得は、身体侵襲を伴う看護技術の実地体験と看護実践能力の形成及び育成に関係する要因であることが示唆された。現在、身体侵襲を伴う看護技術教育については、倫理的配慮等によりモデルや模擬患者が検討されているが、今後、実地体験できる環境を検討していく必要がある。
|