• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Teachers in Tsarist Russia and Their Roles in Reconstructing the Imperial Society

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19820002
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field History of Europe and America
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

AOSHIMA Yoko  Hokkaido University, スラブ研究センター, 博士研究員 (20451388)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Keywords西洋史 / 教育史 / ロシア地域研究
Research Abstract

二年間の研究を通じて、教育制度改革とロシア社会の変化の関係性を明らかにした。とくに、(1)ロシア社会が当初に構想していた教育改革は、皇帝を中心として身分制度を維持しながら、各身分=職能の範囲での道徳的資質を高めようとする、有機的な世界観に基づくものであったこと、(2)そうした有機的秩序にもとづく発展という考え方を変化させ、身分よりも教育資格に重きを置くような教育制度に転換したのは、専門職者としての意識を高めた教員集団であったこと、という二点を重点的に明らかにした。
この研究は、ロシア社会が近代的に変容していく際の具体的なプロセスを明らかするとともに、その特徴も指摘することとなった。

  • Research Products

    (4 results)

All 2008

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Professionals or Bureaucrats: Pedagogues and the State during Russia's Great Reforms2008

    • Author(s)
      Yoko Aoshima
    • Journal Title

      Acta Slavica Iaponica 25

      Pages: 89-111

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 一九世紀ロシア政治・社会史再考-ロシア近代教育史を通して-2008

    • Author(s)
      青島陽子
    • Journal Title

      歴史と地理 611

      Pages: 50-54

  • [Presentation] Effective Utilization of Women : The Expansion of Girls' Education in Russia's Great Reforms2008

    • Author(s)
      Yoko Aoshima
    • Organizer
      in American Association for the Advancement of Slavic Studies
    • Place of Presentation
      Philadelphia
    • Year and Date
      2008-11-21
  • [Presentation] 19世紀専制国家ロシアにおける改革と公共圏の発現-「大改革」期の教育改革を手がかりとして2008

    • Author(s)
      青島陽子
    • Organizer
      ロシア史研究会大会
    • Place of Presentation
      名古屋(名古屋学院大学)
    • Year and Date
      2008-10-12

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi