2008 Fiscal Year Final Research Report
Research on the Functions of Further Education for the Transition of People with Learning Difficulties in England
Project/Area Number |
19830030
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Special needs education
|
Research Institution | Kyoto University of Education |
Principal Investigator |
MARUYAMA Keishi Kyoto University of Education, 教育学部, 講師 (00452368)
|
Project Period (FY) |
2007 – 2008
|
Keywords | 教育学 / 知的障害 / イギリス / 継続教育 |
Research Abstract |
イギリスの知的障害者継続教育においては、全体を移行支援ととらえる視点からカリキュラムが構想され、保育や木工などに関する職業実習が柔軟なスケジュールで取り組まれているものの、実際の卒業後の進路に関しては困難が多いことを把握した。役割が期待されているコネクションズも十分に機能しておらず、家族のあり方が移行支援に大きく影響していることが把握された。また、特別学校において継続教育部門を設置する動きがあることが確認された。
|