• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Research on Critical Pedagogy in German

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19830081
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionKamakura Women's University

Principal Investigator

FUJII Kayo  Kamakura Women's University, 児童学部, 講師 (50454153)

Project Period (FY) 2007 – 2008
Keywords批判的教育学 / 批判 / 批判理論 / マッシェライン / ホネット / ドイツ
Research Abstract

現在を分け持つという立場から考察する新しい批判的教育学は、古典的な批判的教育学とは異なり、真理の門番という位置ではなく、境界から問う不快な位置にとどまることを重視する。このような批判的教育学は、「批判」のとらえ方を更新することによって、現代社会における研究実践としての教育学の一つとなる。批判的教育学は、パーソナルな経験というアクチュアルな現実テーマを取りあげることにより、日常とは別様の「意味地平」を切り開くことが可能になる。

  • Research Products

    (4 results)

All 2009 2008

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 新しい批判的教育学の可能性に関する研究2009

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Journal Title

      鎌倉女子大学学術研究所報 第9号

      Pages: 109-114

  • [Journal Article] 新しい批判的教育学の課題と方法2008

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Journal Title

      鎌倉女子大学紀要 第15 号

      Pages: 23-33

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ハーバーマス理論への批判から<批判の形式>を考える2008

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Journal Title

      近代教育フォーラム 第17

      Pages: 159-162

  • [Presentation] 新しい批判的教育学の可能性-J.マッシェラインの試みを中心に-2008

    • Author(s)
      藤井佳世
    • Organizer
      教育実践学会
    • Year and Date
      20080000

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi