2021 Fiscal Year Final Research Report
Evidence Based Approach of Test Accomodation for students with visual impairments
Project/Area Number |
19H00623
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
Nakano Yasushi 慶應義塾大学, 経済学部(日吉), 教授 (60207850)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
柏倉 秀克 桜花学園大学, 保育学部, 教授 (40449492)
永井 伸幸 宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (50369310)
田中 良広 帝京平成大学, 現代ライフ学部, 教授 (70392933)
氏間 和仁 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80432821)
南谷 和範 独立行政法人大学入試センター, 研究開発部, 准教授 (90551474)
青木 千帆子 早稲田大学, 人間科学学術院, 講師(任期付) (00584062)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 視覚障害 / 試験 / 合理的配慮 / ICT / アセスメント |
Outline of Final Research Achievements |
Paper tests are often administered in entrance examinations and various other tests. However, students with visual impairments have difficulty accessing regular examinations. Therefore, it is essential to take into modifications or adjustments such as Braille, large print, alternative answer methods, and extension of the examination time. In this study, we investigated the reasonable accommodations offering to students with visual impairments in various examinations. We also investigated the assessment methods using behavioral assessment to determine the modifications or adjustments. Then, we developed applications with examination mode that resolves conflicts between practical limitations and the needs of students with visual impairments, and to evaluate the effectiveness of the applications. In addition, we published the information on accessibility of distance learning, including examinations, on the website.
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Free Research Field |
視覚障害教育 知覚心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義:本研究により、事実上の標準とされている大学入学共通テスト等で実施されている合理的配慮以外に、フォントや組み方向(縦書き・横書き)等の配慮が求められていることが明らかになった。この結果から、今後、フォントや組み方向等が読書に及ぼす基礎研究の必要性が示唆された。 社会的意義:本研究で開発したPC等を用いた試験システムは、研究段階で述べ688校、1,579人の視覚障害のある児童生徒に活用され、大学入学共通テストにおいても利用された実績がある。また、試験を含む遠隔教育のアクセシビリティに関するホームページには、12,000件以上のアクセスがあり、各種マスコミ等にも取り上げられた。
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