2023 Fiscal Year Final Research Report
A Project on Fusing Philosophical Practices and Self-Directed Studies (Tojisha-kenkyu): an Investigation of Dialogue and Support for Minority Groups
Project/Area Number |
19H01185
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related
|
Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
Inahara Minae 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (00645997)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松岡 広路 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (10283847)
村山 留美子 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (20280761)
津田 英二 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (30314454)
梶谷 真司 東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (50365920)
高橋 綾 大阪大学, 大学院人文学研究科(人文学専攻、芸術学専攻、日本学専攻), 講師 (50598787)
池田 喬 明治大学, 文学部, 専任教授 (70588839)
三井 規裕 桃山学院大学, 共通教育機構, 准教授 (70844471)
本間 なほ (ほんまなほ) 大阪大学, COデザインセンター, 教授 (90303990)
中川 雅道 神戸大学, 附属学校部, 附属中等教育学校教諭 (00842923)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 哲学プラクティス / 哲学対話 / 当事者研究 / マイノリティ / 現象学 / 社会教育 / 学際的研究 / 臨床哲学 |
Outline of Final Research Achievements |
This project brought together practitioners, researchers and others whom have been engaged in ongoing dialogue with minority groups (people with disabilities, disaster victims, truants, children, those involved in night schools, their supporters, their parents, etc.) to consider the power of philosophical dialogue. After the COVID-19 pandemic, the world as it had been before became extraordinary and disparities widened as never before. While online-centered practices continued in this context, the significance of allowing minority groups to speak about their experiences in their own words and think for themselves was highlighted. In this study, researchers in philosophy, phenomenology, social education, risk studies and educational technology gathered for interdisciplinary discussions to reconsider the connection between the minority groups, their supporters, and communities and to reassess the meanings of support and education.The final research report was published in a repository.
|
Free Research Field |
臨床哲学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、マイノリティ当事者だけではなく、支援者やアライ(支持者など)との対話的なつながりについて考察することによって、生きづらさや問題を共に探究することができる支援や教育のあり方を示唆することになった。また、生きづらさや問題を解決に導くために、支援者やアライを含む広義の「当事者性」を採用する必要性を明らかにしている。さらに、本研究は、哲学的対話の実践があらゆる問題を共に捉え直す態度を習得し、問題解決への糸口を見つける力をつけることにつながることも明らかにしている。
|