2022 Fiscal Year Final Research Report
esearch on the Development and Dissemination of a Web-based Automatic Processing System for Supporting Logical Composition of Texts
Project/Area Number |
19H01273
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
LEE JAEHO 早稲田大学, 国際学術院(日本語教育研究科), 教授 (20450695)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
伊集院 郁子 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (20436661)
長谷部 陽一郎 同志社大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (90353135)
青木 優子 東京福祉大学, 社会福祉学部, 講師 (90724691)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 計量言語学 / 日本語教育 / 作文教育 / 自然言語処理技術の教育応用 / 自動採点 / 文章の計算モデル |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this research is to develop and publish a system that automatically evaluates the logicality of sentences using the methods of quantitative linguistics. In the first year of the research, we conducted an investigation and analysis of conjunction expressions, which are core elements of the logicality of sentences. Specifically, we created a list of conjunction expressions, incorporating the results of previous Japanese language studies. We implemented a function on https://jreadability.net/ that automatically extracts 75 heading conjunction expressions, which is provided as a web service for learners and teachers of Japanese. We also implemented a discriminant equation to automatically determine the logicality of sentences. We implemented this equation, which was derived from linear regression analysis after learning from a corpus, on the input sentences.
|
Free Research Field |
計量言語学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで、文章の論理性の判断は、熟練した人間の評価者のみができると、考えられてきたが、本研究では、大規模なテキストデータを統計的に処理することで、論理性を計算するモデルを開発した点で学術的意義は大きい。そして、その計算モデルをウェブシステム「https://jreadability.net/jwriter/」において実装し、誰でも利用できる環境を構築した。それにより、ビジネスパーソンを始めるとする様々な人々が利用できるため、その社会的意義や波及効果は大きく、人工知能時代の教育や学習を後押しするものになった。
|