2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of a Tablet Version Assessment and Instructional Packages for Developmental Dyslexia in English Learning
Project/Area Number |
19H01284
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Kochi University |
Principal Investigator |
Tara Shizuya 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (00294819)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鈴木 恵太 岩手大学, 教育学部, 准教授 (50582475)
米崎 里 甲南女子大学, 国際学部, 准教授 (60737352)
立松 大祐 愛媛大学, 教育学部, 准教授 (10756828)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 英語教育 / 特別支援教育 / 読み書き障害 / ディスレクシア / e-Screener / スクリーニング |
Outline of Final Research Achievements |
The objectives of this research project were (1) to develop a tablet-based assessment application that enables screening of children with specific stumbling blocks and (2) to communicate the importance of providing educational programs suited to the symptoms of children with specific stumbling blocks in academic presentations and in professional journals. For (1), we developed "e-Screener" and presented it at an academic conference. (2) was serialized for a year in a specialized magazine. We believe that we have achieved both objectives. Due to the impact of the new coronavirus, full implementation of the standardized evaluation criteria in "e-Screener" will likely take until the end of 2022, but it is fair to say that the two objectives have been largely achieved.
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Free Research Field |
英語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
英語の読み書きに困難を抱えている児童・生徒は,その様態,困難の程度の多様さから,気づかれにくい。日本語の読み書きに困難がある児童・生徒が英語でも同様に困難を抱えてしまうケースや英語において初めてつまずきを見せるケースなどが報告されている。複雑な認知特性を評価するための妥当性・信頼性が高く,即座・即時的に判定可能な評価法は見当たらず,教師は時間をかけ状態や特性を見立て(あるいはそれをせず),指導しているのが現状である。このような背景から,英語教育において,個別指導や一斉指導で教師と学習者のニーズに十分応えられるタブレット版評価・指導パッケージの開発が強く求められている。
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