2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of a Quality Assurance Criteria Model for University English Education and a Core Competency Framework for EAP Practitioners in Japan
Project/Area Number |
19H01286
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Dokkyo University |
Principal Investigator |
Iijima Yuka 獨協大学, 経済学部, 教授 (50337838)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
渡 寛法 日本大学, 文理学部, 准教授 (20732960)
寺内 一 高千穂大学, 商学部, 教授 (50307146)
マスワナ 紗矢子 東京理科大学, 教養教育研究院葛飾キャンパス教養部, 准教授 (60608933)
渡辺 敦子 文教大学, 文学部, 教授 (70296797)
金丸 敏幸 京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (70435791)
田地野 彰 名古屋外国語大学, 外国語学部, 教授 (80289264)
山田 浩 高千穂大学, 商学部, 准教授 (80824763)
高橋 幸 京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (50398187)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | EAP / 学術目的の英語 / 大学英語教育 / 大学英語カリキュラム / 質保証 / 教員養成 / ファカルティ・ディベロップメント |
Outline of Final Research Achievements |
Previous studies have shown that the issues in English for Academic Purposes (EAP) education at Japanese universities include lack of culturally appropriate frameworks for quality assurance (QA) and professional development (PD), as well as inadequate linkage with students’ disciplinary studies. To comprehensively address these issues, this study developed two conceptual benchmark models that fit the context of Japanese universities based on the BALEAP’s accreditation criteria: one for university EAP curriculum QA and the other for EAP teacher core competency. The development involved (1) investigating accreditation criteria and practice by interviewing curriculum managers in Japan and abroad, (2) examining the applicability of existing EAP teacher competency frameworks to the Japanese context, and (3) developing online resources and a website to publish the benchmark models and a self-assessment tool system for individual EAP teachers to reflect on their teaching practices.
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Free Research Field |
英語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、これまで英語圏を中心に開発されてきた学術目的の英語(EAP)カリキュラム質保証と教員コンピテンシーの参照枠組について、日本の大学英語教育の文脈での妥当性と応用性を学術的に精査した。その結果概ね海外の指標は応用可能であるが、日本の環境では修正が必要な項目があることを明らかにした。今後ますます世界における日本人研究者や専門家の活躍が期待されるなか、本研究の成果物であるカリキュラム質保証と教員能力の指標モデルは、今後の新たなEAPカリキュラムの導入や既存の教育方法の見直し、ファカルティ・ディベロップメントやEAP教員養成など、日本の大学英語教育の発展を支える指針となり得る。
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