2022 Fiscal Year Final Research Report
Economic Geography of Automobile Reusing and Recycling in East and Southeast Asia with a Focus on China.
Project/Area Number |
19H01385
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 04020:Human geography-related
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Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
TOGAWA KENICHI 熊本大学, 大学院人文社会科学研究部(法), 教授 (90264118)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
阿部 新 山口大学, 国際総合科学部, 教授 (30436745)
佐々木 創 中央大学, 経済学部, 教授 (40634100)
劉 庭秀 東北大学, 国際文化研究科, 教授 (70323087)
浅妻 裕 北海学園大学, 経済学部, 教授 (70347748)
木村 眞実 東京都市大学, 環境学部, 准教授 (80516865)
岩田 奇志 熊本大学, 大学院人文社会科学研究部(法), 准教授 (90515446)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 自動車リサイクル / 中古車 / 自動二輪リサイクル / 中国 / 東アジア / 電気自動車 / リチウムイオンバッテリー / 東南・南アジア |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we examined the used car market in China, which has been undergoing remarkable economic growth since the beginning of this century and is undergoing major changes due to economic friction between the U.S. and China, as well as the reform of the automobile recycling system and its actual status. In addition, we examined the changes in automobile recycling policies in Southeast Asia and South Asia, where Chinese buyers of used cars and used auto parts are active, including the actual status of motorcycle recycling in these countries. China has become the world leader in the production of EVs. This point was discussed in comparison with South Korea and Japan, and it was concluded that it is important to establish an international resource recycling strategy and recycling system.
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Free Research Field |
経済地理学、環境政策
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究ではこれまで私たち研究グループが取り上げなかった中国を主たるフィールドに、当地の中古車市場の特質や、自動車リサイクルの動向を、コロナ禍というタイミングと米中経済摩擦が激化する中で、中国が電気自動車の分野を中心に脱炭素政策において世界をリードする存在となっていることが明らかとなった。また、中国の中古車市場は依然としてレモン市場の要素を多く持つが、数はわずかであるものの、電気自動車の中古車輸出を政策的にも推進していることが明らかになった。 また、自動二輪のリサイクル、中古自動二輪の日本を中心とした東南アジアを含むフローを明確にすることがある程度できた。
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