2022 Fiscal Year Final Research Report
Economic Analysis on Utilization of Personal Data and Consumers' Identity Management in Oligopoly Markets
Project/Area Number |
19H01483
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中川 晶比兒 北海道大学, 法学研究科, 教授 (20378516)
北村 紘 京都産業大学, 経済学部, 教授 (30582415)
篠原 隆介 法政大学, 経済学部, 教授 (40402094)
水野 倫理 神戸大学, 経済学研究科, 教授 (60589315)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 寡占市場 / 個人情報 / 価格差別 / 技術情報 |
Outline of Final Research Achievements |
Following the recent trend in which firms in oligopoly markets utilize personal data to offer personalized products and prices to consumers, we construct theoretical models to investigate the effects of firms’ abilities to offer personalized prices on market competition. Also, we consider the effect of consumers’ identity management to escape personalized prices on market competition. We summarize the analytical results as academic papers and publish them in international academic journals and so on.
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Free Research Field |
応用ミクロ経済学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
企業による個別価格に対する懸念は高まっているものの、その分析は十分に進展しておらず、この点を分析したことは学術と競争政策において意義がある。また、企業間競争の文脈において、個々の消費者は価格を受容して購買の判断をするだけの存在として扱うことが多く、本研究のように、通常の価格選択に加えて、製品選択の前に個人情報管理ができること考慮した理論分析を行ったことは独自性の1つである。更には、経済分析するだけにとどまらず、各種分析から得られた結果が持つ競争政策上の含意について検討して、関連する当事者に広く発信したことも意義がある。
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