2021 Fiscal Year Final Research Report
Studies on Sustainable Transport: Focusing on the Regulatory Framework and the Role of Private Sector
Project/Area Number |
19H01538
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
SHOJI Kenichi 神戸大学, 経営学研究科, 名誉教授 (70127372)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
水谷 文俊 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (60263365)
三古 展弘 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (00403220)
水谷 淳 神戸大学, 海事科学研究科, 准教授 (60388387)
酒井 裕規 神戸大学, 海事科学研究科, 准教授 (20612336)
中村 絵理 神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (00611071)
宋 娟貞 神戸大学, 経営学研究科, 経営学研究科研究員 (70803203)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | Sustainable Transport / 交通政策 / 鉄道事業 / 上下分離 / 交通行動 / 私鉄 / LCC / 公的ネットワーク産業 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project examined sustainable transport policy based on the evaluations of transport policies in Japan. Several interesting findings are obtained by our empirical analyses. Especially, 1) even regulatory reform on entry/exit and fares, changes in the market environment may be the large momentum of the private rail’s response; 2) informal communication is significant for overall coordination and mechanisms enhancing informal communication are observed mainly at the task group and individual levels; 3) Japanese track access charges, calculated by the avoidable cost rule, is too low, causing difficulties in the promotion of a modal shift to rail freight; 4) High speed rail may be a stronger competitor for FSCs than LCCs.
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Free Research Field |
交通論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
鉄道事業において非公式なコミュニケーションの果たす役割が大きく,とくに上下分離の場合はその調整問題に留意する必要があること,わが国の私鉄が規制制度の変化より市場環境の変化に応じながら,その沿線価値向上,鉄道を中核とした事業全体で顧客が経験する価値向上に努めていること,わが国の上下分離に際して導入された制度が脱炭素政策面では逆機能を持つこと,FSCにとってLCCよりも新幹線の方がより厳しい競争相手であることなど,多くの発見を得ることができた。これらはいずれもその学術的貢献だけではなく,今後の制度構築・運営,公民の役割分担の検討にとって貴重な示唆を与えるものである。
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