2022 Fiscal Year Final Research Report
A study on the social realities surrounding sexuality and the practical sexuality education for persons with intellectual disabilities
Project/Area Number |
19H01568
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 08010:Sociology-related
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Research Institution | Urawa University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 知的障害 / 性 / 社会構築 / 就労支援事業所 / 性に関する認知・理解 / 性的生活の質 / 性のノーマライゼーション化 / 性的共生 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study issues toward the creative normalization on sexuality for persons with intellectual disabilities were discussed. Results from the study were discussed that we must realize a social system in cooperation with lifelong education on sexuality education and improve the quality of sexual life by intervening in the environment, by respecting their independence, compensating for functional limitations and offering individualized assistance in accordance with their hopes and desires while at the same time fostering understanding in the community around them. Results from the study were also discussed that the creative normalization and inclusion on sexuality will become possible, if a comprehensive public assistance will be introduced
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Free Research Field |
障害者福祉
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
性をタブー視する社会的風潮や知的障害のある人の性に対する偏ったイメージ、性に目覚めないでほしいという親の意識などが関係し、これまで知的障害のある人の性に関する研究も実践も十分になされないできた。 本研究では、知的障害のある人の性に対する歴史的・社会的対応を構造的に明らかにし、就労の場で性教育がどの位行われているのか、知的障害のある人が性に関する情報をどのように入手し、どの程度認知・理解しているのか、その実態を明らかにしながら、就労の場における性教育実践への方途を実際的に解明しようとした。その結果、本研究は、理論的に深められ、性教育実践にも役立つ、学術的価値と社会的意義が成果として得られた。
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