• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Study on Measuring Continuous Achievement in Developing Countries Based on Test Theory

Research Project

Project/Area Number 19H01626
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

谷口 京子  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (10773012)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 光永 悠彦  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70742295)
渡邊 耕二  宮崎国際大学, 教育学部, 教授 (30736343)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Keywords学力 / 学力測定 / 学力の伸び / テスト理論 / 開発途上国
Outline of Annual Research Achievements

本年度は以下を実施した。
(1) 研究対象国である4ヶ国(ボツワナ、ガーナ、エチオピア、マラウイ)の英語と算数のカリキュラムや教科書について整理した。エチオピアのカリキュラムは英語に翻訳をした。これらの国のカリキュラムを比較し、共通カリキュラムを作成した。英語は、単語数や水準、文法、文章題の長さが国によって異なっていたが、共通する部分を抽出した。ボツワナとガーナ、エチオピアとマラウイでレベルが似ていることが分かった。算数は、単元名や順序が多少異なっていたが、5領域(Number and operations, Algebra, Measurement, Geometry, Statistics)が共通しており、ほぼ同じ領域を学習する課程になっていた。どの国においても、貨幣の計算を含むこと、高学年では英語で算数を学ぶということもあり、算数の語彙について習得する特徴が見られた。英語と同様に、ボツワナとガーナ、エチオピアとマラウイでレベルが似ていることが分かった。
(2) (1)の共通カリキュラムをもとに、5年生と6年生に実施するテスト版を作成するために、問題項目の作成を行った。各教科約100項目作成した。1年生から5年生用の問題項目を基礎ら応用まで幅広い能力が測定することができるようにした。また、(1)の分析結果にあるように、ボツワナとガーナ、エチオピアとマラウイのレベルが似ていることから、2つのテスト版を作成することができるように問題項目を作成した。
(3) 作成した問題項目を教科の専門家やテスト理論の専門家と話し合い、問題項目の修正を行った。現在、さらに、問題項目の質の向上を目指して、さらに修正を行っている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナウィルスの蔓延によって、現地調査まで実施することができなかったため、やや遅れているとした。

Strategy for Future Research Activity

今後の研究の方針は以下である。
(1) 問題項目の修正を行い、質を向上させる。(2) 各教科において、ボツワナとガーナ、エチオピアとマラウイでテスト版を2つ作成する。5年生と6年生用の2つを作成する。つまり、各教科において、テスト版を4つ作成する。(3) オンラインでプレテストを1ヶ国で実施してみる。(4) 結果を分析する。(5) オンラインでテストが可能であれば、2ヶ国で実施する。
現地調査に行くことが難しい状況であるため、オンライン調査をすることができないか各国の研究協力者と話し合い、試みる。

  • Research Products

    (19 results)

All 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] 県教育事務所(マラウイ)

    • Country Name
      MALAWI
    • Counterpart Institution
      県教育事務所
  • [Int'l Joint Research] 教育省(ボツワナ)

    • Country Name
      BOTSWANA
    • Counterpart Institution
      教育省
  • [Int'l Joint Research] 県教育事務所(ガーナ)

    • Country Name
      GHANA
    • Counterpart Institution
      県教育事務所
  • [Int'l Joint Research] アジスアベバ大学(エチオピア)

    • Country Name
      ETHIOPIA
    • Counterpart Institution
      アジスアベバ大学
  • [Journal Article] A fair chance for acquiring literacy skills? Suggestions for primary school dropouts in rural Burkina Faso2021

    • Author(s)
      Ouedraogo, I., Hirakawa, Y., & Taniguchi, K.
    • Journal Title

      Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education

      Volume: 49 Pages: 433-447

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] School dropout in primary schools in rural Cambodia: school-level and student-level factors.2021

    • Author(s)
      Hirakawa, Y., & Taniguchi, K.
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Education

      Volume: In press Pages: In press

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会で活躍できる労働者に求められる技能-「認知能力」と「職業的能力」2021

    • Author(s)
      谷口京子
    • Journal Title

      途上国の産業人材育成-SDGs時代の知識と技術

      Volume: In press Pages: 259-274

  • [Journal Article] Long-Term Effects of Preprimary Education on Cognitive Development: Evidence from PISA-D Participating Countries.2020

    • Author(s)
      Taniguchi, K.
    • Journal Title

      Studies in Education.

      Volume: 1 Pages: 237-245

  • [Journal Article] African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education2020

    • Author(s)
      Nakawa, N., Kusaka, S., Kosaka, M., Watanabe, K. and Baba, T.
    • Journal Title

      Primary School Children's Counting and Number Composition Processes from Two Pilot Studies in Urban School in Zambia

      Volume: 24 Pages: 361-374

    • DOI

      10.1080/18117295.2020.1851889

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The development of a numeracy assessment instrument and its application to primary schools in Zambia2019

    • Author(s)
      Baba, T. Nakawa, N., Nkhata, B., Mungalu, A., Mudenda, B., Kaabo, E., Kosaka, M., Kusaka, S., Mambwe, B., Nkharamo, C. J., Watanabe, K
    • Journal Title

      Zambia Teacher Education Journal

      Volume: 5 Pages: 72-92

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Life Skills Education in Malawian Primary Schools2021

    • Author(s)
      Kyoko Taniguchi
    • Organizer
      International Workshop on Medical-Zairaichi
    • Invited
  • [Presentation] How can we reduce teachers’ absences? Suggestion from primary school dropouts in rural Malawi.2020

    • Author(s)
      Kyoko Taniguchi
    • Organizer
      3rd World Council of Comparative Education Societies (WCCES) Symposium
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Who cannot Complete Primary Education in Malawi? A Two-Level Logistic Regression Model2020

    • Author(s)
      Kyoko Taniguchi
    • Organizer
      Comparative and International Education Society (CIES) Annual Conference 2020
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マラウイ農村部の小学校における進級要因の実証分析-縦断データから―2020

    • Author(s)
      谷口京子
    • Organizer
      国際開発学会
  • [Presentation] The Effect of Student Mobility on Achievement in Primary School: Cases from Malawi, Ghana and Ethiopia2020

    • Author(s)
      Kyoko Taniguchi
    • Organizer
      Conference of Japan Society for Africa Educational Research
  • [Presentation] 初等教育における転校が学力に与える影響-サブサハラ・アフリカの事例-2020

    • Author(s)
      谷口京子
    • Organizer
      日本教育社会学学会
  • [Presentation] 若者の認知的能力と職業的能力―エチオピア、ガーナ、南アフリカの労働者と学生の場合―2020

    • Author(s)
      谷口京子
    • Organizer
      国際開発学会
  • [Presentation] マラウイの小学校における留年・転校・退学要因~学校要素と個人要素の分析から~2020

    • Author(s)
      谷口京子
    • Organizer
      国際開発学会
  • [Presentation] ザンビアとマラウイの子どもが持つ計算能力の特徴について―負の数を含む足し算と引き算に注目して―2020

    • Author(s)
      渡邊耕二・須藤絢
    • Organizer
      全国数学教育学会

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi