• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Study on Measuring Continuous Achievement in Developing Countries Based on Test Theory

Research Project

Project/Area Number 19H01626
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

谷口 京子  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (10773012)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邊 耕二  宮崎国際大学, 教育学部, 教授 (30736343)
光永 悠彦  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70742295)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywords学力 / カリキュラム到達度 / 古典的テスト理論 / 項目反応理論 / サブ・サハラアフリカ / 学力の伸び
Outline of Annual Research Achievements

これまでに作成したテストと質問紙を使用して、マラウイ、ガーナ、ウガンダで2度のデータ収集を行った。
本年度は、2回目の収集を完了させた。2回目のデータ収集は、2022年9~10月にマラウイで、2022年1~2月にガーナで、2023年6~7月にウガンダで実施した。1回目のデータ収集とテストや質問紙は同様であったが、研究対象する学校を変更し、地域全体の学力の伸びを測定するために能力が似通った学校に変更しました。これにより、1回目の効果が排除された。
収集したデータを入力し、クリーニングを行い、古典的テスト理論と項目反応理論を使用して、データを分析した。まず、1回目と2回目をそれぞれ分けて分析した。全体的な正答率を算出し、トレースライン分析を用いて、能力による問題項目の正答率について分析し、問題項目の困難度や識別力を算出した。そして、能力分布を作成し、学年別、国別で比較した。
次に、1回目と2回目のデータを統合し、分析を行った。問題項目の困難度や識別力を1回目と2回目で比較し、大きな差がないことを確認した。そのため、本研究で作成したテスト問題は信頼性や妥当性があることが分析された。また、学力の伸びを比較するために、学年別、国別で、1回目と2回目の能力分布を作成し、その差を分析した。国や教科によって伸びが異なっていた。マラウイでは、5年生と6年生とも英語や算数の学力の伸びが小さかったが、ガーナやウガンダでは、5年生や6年生の英語や算数の伸びは大きかった。今後、更なる分析を進めていく必要がある。
研究成果は、幾つかの国内外の学会で発表した。特に、2023年度の日本国際開発学会ではラウンドテーブルを開催し、研究成果全体について討論を実施した。今後、研究成果は論文として執筆する予定である。

Research Progress Status

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 教育省/県教育事務所/マラウイ大学(マラウイ)

    • Country Name
      MALAWI
    • Counterpart Institution
      教育省/県教育事務所/マラウイ大学
    • # of Other Institutions
      1
  • [Int'l Joint Research] 教育省/県教育事務所(ガーナ)

    • Country Name
      GHANA
    • Counterpart Institution
      教育省/県教育事務所
  • [Int'l Joint Research] 教育省/県教育事務所(ウガンダ)

    • Country Name
      UGANDA
    • Counterpart Institution
      教育省/県教育事務所
  • [Journal Article] The impact of parental confidence in using technology on parental engagement in children’s education at home during COVID-19 lockdowns: evidence from 19 countries2023

    • Author(s)
      Taniguchi Kyoko
    • Journal Title

      SN Social Sciences

      Volume: 3 Pages: -

    • DOI

      10.1007/s43545-023-00672-0

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Using Item Response Theory to Analyze Student Ability to Acquire Lower Primary Curriculum Content: A Case of Rural Malawi2023

    • Author(s)
      Kyoko Taniguchi
    • Journal Title

      Studies in Education

      Volume: 4 Pages: 257-266

  • [Presentation] Do late entry and grade repetition help to improve academic achievement? Evidence from Malawi, Ghana, and Uganda2024

    • Author(s)
      Kyoko Taniguchi
    • Organizer
      Comparative and International Education Society Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Methodology of Determinant School Dropout Studies in Low- and Middle-income Countries2023

    • Author(s)
      Kyoko Taniguchi
    • Organizer
      Comparative Education Society of Hong Kong
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Revisiting Primary Schools in Rural Malawi: Identifying Causes of Grade Repetition, Transfer, and Dropout2023

    • Author(s)
      Kyoko Taniguchi
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] テスト開発と学習改善2023

    • Author(s)
      谷口京子, 光永悠彦, 渡邊耕二, 丸山隆央
    • Organizer
      日本国際開発学会
  • [Presentation] 途上国における学力測定の現状2023

    • Author(s)
      谷口京子
    • Organizer
      日本国際開発学会
  • [Presentation] テスト理論に基づく学力測定2023

    • Author(s)
      光永悠彦, 渡邊耕二, 谷口京子
    • Organizer
      日本国際開発学会
  • [Presentation] 認知診断モデルを用いた学力改善指針の提案2023

    • Author(s)
      光永悠彦, 渡邊耕二, 谷口京子
    • Organizer
      日本国際開発学会
  • [Presentation] マラウイのコミュニティ・チャイルドケア・センターの運営―無給のボランティア保育者に着目して―2023

    • Author(s)
      谷口京子
    • Organizer
      日本比較教育学会
  • [Presentation] 開発途上国における継続的な学力測定のためのテスト開発―マラウイ・ガーナ・ウガンダの事例―2023

    • Author(s)
      谷口京子
    • Organizer
      日本国際開発学会
  • [Presentation] 継続的な国際カリキュラム到達度 測定のためのテスト開発―サブサハラ・アフリカ地域における三カ国を事例として―2023

    • Author(s)
      谷口京子・光永悠彦・渡邊耕二
    • Organizer
      日本テスト学会
  • [Presentation] 項目反応理論(IRT)を用いた横浜市学力・学習状況調査の実践と課題2023

    • Author(s)
      光永悠彦
    • Organizer
      日本テスト学会
  • [Presentation] A comparison of equating method to detect longitudinal trends2023

    • Author(s)
      Mitsunaga,H. & Uesaka, Y
    • Organizer
      International Meeting of the Psychometric Society
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 繁桝算男[編]心理・教育・人事のためのテスト学入門2023

    • Author(s)
      光永悠彦「等化とリンキングー複数のテスト尺度を共通化するために」
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      9784414300253

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi