• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

Asian Network for School Reform and Teaching Innovation: Research on School as Learning Community

Research Project

Project/Area Number 19H01631
Research InstitutionGakushuin University

Principal Investigator

佐藤 学  学習院大学, 文学部, 客員所員 (70135424)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秋田 喜代美  学習院大学, 文学部, 教授 (00242107)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywords学校改革 / 授業研究 / 学びのイノベーション / 教職専門性の開発 / 学びの共同体
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、アジア諸国を中心に普及している日本発信の「学びの共同体の学校改革」の研究と実践の国際交流を目的とした。本プロジェクトは、2014年以来、研究代表者が継続してきた「学びの共同体の学校改革」の国際交流を行い、改革の研究と実践の達成度を実証的に評価することを目標として実施された。
その目標追求において、2020年度は新型コロナによって海外渡航と対面式国際会議が不可能となり、この制約により2020年度の計画の1部は2021年度に持ち越されたが、2021年度も上記の制約は継続した。しかし、2年間にわたる制約にもかかわらず、本プロジェクトは「21世紀型の授業と学び=探究と協同の学び」を各国の事情に対応して推進し、研究対象とした諸国において期待以上の前進を達成した。具体的には、本研究に協力した中国、韓国、台湾、インドネシア、タイ、ベトナム、イギリス、メキシコの諸国において多くのシンポジウムと教師研修ワークショップをオンラインで開催し、新型コロナ下においても「21世紀型の学校」を標榜する授業と学びのイノベーションを推進することができた。さらに各国の教育研究者相互のネットワークおよび国際間の研究ネットワークを緊密化することも実現し、協同研究の書物と論文の翻訳と刊行も準備してきた。
それらの成果の一つとして、第9回目の国際会議は、海外ではなくオンライン配信が容易な日本で開催されたが、昨年度と同様、これまで以上の海外からの参加国と参加人数を達成し、22か国2000名以上の研究者、教師が参加した。海外訪問と対面式国際会議を実現できなかったことは残念であったが、2020年度と2021年度にオンラインによる改革ネットワークへの参加国と参加人数が一挙に拡大したことは重要な成果である。

Research Progress Status

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (26 results)

All 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 9 results) Book (8 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ケンブリッジ大学(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      ケンブリッジ大学
  • [Int'l Joint Research] 北京師範大学(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      北京師範大学
  • [Int'l Joint Research] チュラロンコン大学(タイ)

    • Country Name
      THAILAND
    • Counterpart Institution
      チュラロンコン大学
  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      インドネシア教育大学
  • [Int'l Joint Research] モナシュ大学(オーストラリア)

    • Country Name
      AUSTRALIA
    • Counterpart Institution
      モナシュ大学
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      5
  • [Journal Article] 探究的な学びを通した生徒Agencyの変容過程の検討:中高生の「声」にもとづく発話分析とエピソード分析2022

    • Author(s)
      三河内彰子・一柳智紀・木村優・長谷川友香・秋田喜代美
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60 Pages: 663-679

  • [Presentation] ポストコロナ時代のICT教育2022

    • Author(s)
      佐藤学
    • Organizer
      北海道教育学会研究大会
    • Invited
  • [Presentation] Challenges of Reforming School as Learning Community in Response to the COVID-19 Pandemic: Learning Recovery and Its Innovation2022

    • Author(s)
      Manabu Sato
    • Organizer
      The 9th International Conference of School as Learning Communities, The University of Tokyo,
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Lesson Studies for Slow Pedagogy:Capturing the Critical Moments when Children’s Desire to Learn Begins to Take Hold.2022

    • Author(s)
      Kiyomi Akita
    • Organizer
      The 9th International Conference of School as Learning Communities, The University of Tokyo,
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] High Quality Learning for Transformative Society: Beyond the COVID-19 Pandemic2021

    • Author(s)
      Manabu Sato
    • Organizer
      Global Education Summit, Northeast Normal University, China
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 地域の色から始まる探究学習:新たなクロスカリキュラムの方向性2021

    • Author(s)
      秋田喜代美
    • Organizer
      美術科教育学会
    • Invited
  • [Presentation] 喪失される学びのアクチュアリティ―新型コロナ対応と第4次産業革命―2021

    • Author(s)
      佐藤学
    • Organizer
      東京芸術祭
    • Invited
  • [Presentation] High Quality Learning for Transformative Society: Beyond the COVID-19 Pandemic2021

    • Author(s)
      Manabu Sato
    • Organizer
      The 12th International Conference of Lesson Study, Indonesian Association of Lesson Study
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 第4次産業革命と教育の未来2021

    • Author(s)
      佐藤学
    • Organizer
      日本教師教育学会大会課題研究1
    • Invited
  • [Presentation] Progress of School as Learning Community in China2021

    • Author(s)
      Manabu Sato
    • Organizer
      The 4th Teacher Education Summit, Keynote Speech, Beijing Normal University
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 第四次産業革命と教育の未来―ポストコロナ時代のICT教育2021

    • Author(s)
      佐藤学
    • Total Pages
      78p.
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      978-4-00-271045-7
  • [Book] 物語る校長:新しい教育リーダーシップ2021

    • Author(s)
      牧田秀昭・秋田喜代美
    • Total Pages
      286p.
    • Publisher
      左右社
    • ISBN
      4865280235
  • [Book] これからの教師研究~20の事例にみる教師研究方法論2021

    • Author(s)
      秋田喜代美・藤江康彦(編著)
    • Total Pages
      322p.
    • Publisher
      教育図書
    • ISBN
      978-4760826827
  • [Book] 学びの共同体の創造―探究と協同へ―2021

    • Author(s)
      佐藤学
    • Total Pages
      295p.
    • Publisher
      小学館
    • ISBN
      4098402165
  • [Book] Learning to Teach in Professional Community: Enhancing Teacher Knowledge in Practice, X, Zhu & H, Song eds .Envisioning Teaching and Learning of Teachers for Excellence and Equity in Education2021

    • Author(s)
      Manabu Sato
    • Total Pages
      278p.
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-9811628016
  • [Book] スクールティチャーー教職の社会学的考察2021

    • Author(s)
      ダン・ローティ著・佐藤学監訳
    • Total Pages
      378p.
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      978-4762031076
  • [Book] 専門職としての教師の資本: 21世紀を革新する教師・学校・教育政策のグランドデザイン2021

    • Author(s)
      アンディ・ハーグリーブス (著), マイケル・フラン (著), 木村優・篠原岳司・秋田喜代美 (監訳)
    • Total Pages
      406p.
    • Publisher
      金子書房
  • [Book] 第4次産業革命と教育の未来』韓国語版 孫于正訳2021

    • Author(s)
      佐藤学
    • Total Pages
      99p.
    • Publisher
      Education $ Practice Co. Ltd. South Korea
    • ISBN
      979-11-91724-08-0
  • [Remarks] 学びの共同体国際プラットフォーム(英語サイト)

    • URL

      http://school-lc.com/

  • [Funded Workshop] The 9th International Conference of School as Learning Communities2022

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi