• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Educational Issues of Nepalese Children in Japan; Their Ethnicity, Immigration and Parental Needs

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19H01642
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

Hayashizaki Kazuhiko  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (10410531)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山ノ内 裕子  関西大学, 文学部, 教授 (00388414)
榎井 縁  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 特任教授(常勤) (50710232)
シム チュン・キャット  昭和女子大学, 生活機構研究科, 准教授 (60721446)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywords在日ネパール人 / トランスマイグラント / 技人国ビザ / 夜間中学校 / 移住労働者の輸出 / カレー屋のコック / インドカレー / ネパール学校
Outline of Final Research Achievements

Analysing over 30 families’ interview data, we revealed that the Nepali coming to Japan has three main routes, which differentiates their family’s educational strategy and needs. The high-class elite think highly of being multilingual including English language for their children’s education and the middle-class workers families also share the value of the importance of English. On the other hand, chef’s family focus more on the daily life in Japan and they demand more on Japanese language acquaintance. Some of them flexibly utilise Japanese public schools especially it’s night class.

Free Research Field

教育社会学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

在日ネパール人は日本においてよりおおきな人口を占めてきているにもかかわらず、彼らの教育課題についての研究はまったく存在していなかった。本研究はその未開の分野を埋め、在日ネパール人の教育ニーズについてはじめてあきらかにしたものであり、今後の研究において参照されうる礎をきずいたといえる。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi