2022 Fiscal Year Final Research Report
A Study on Conflict Resolution between Liberal Education and Specialized Education: Comparison of Japan, Europe and the U. S.
Project/Area Number |
19H01645
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
YOSHIDA Aya 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (10221475)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
姉川 恭子 北九州市立大学, 経済学部, 准教授 (00749096)
杉本 和弘 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (30397921)
杉谷 祐美子 青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (70308154)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 高等教育 / 西欧の大学 / リベラル・アーツ |
Outline of Final Research Achievements |
Since the mid-2000s, we have conducted on-site surveys to clarify the new trend of introducing liberal arts at universities in Western Europe, particularly in the United Kingdom and the Netherlands. As a result, it has become clear that the main purpose of the introduction of liberal arts is to respond to the fluid labor market, and that new departments and colleges are being established to meet the demand for a broad range of liberal arts studies in order to produce talented people for the labor market.
|
Free Research Field |
教育社会学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来の研究においては、西欧の近代大学は、中世大学における幅広く学ぶリベラル・アーツを後期中等教育に降ろし、大学は専門教育のみの機関となったとされてきた。しかしながら、2000年代半ばからの、西欧大学におけるリベラル・アーツの復権は、常識を覆す動向であるものの、日本ではほぼ注目されてこなかった。それが何を理由とするものなのか、そしてどのように機能しているかに関して明らかにしたことに、本研究の意義がある。
|