• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

International Collaborative Research on the Standardisation of Terminology for Mathematical Education

Research Project

Project/Area Number 19H01662
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

礒田 正美  筑波大学, 人間系, 教授 (70212967)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 銀島 文  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総合研究官 (30293327)
小原 豊  関東学院大学, 教育学部, 教授 (20375455)
松嵜 昭雄  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)
岸本 忠之  富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (50324025)
溝口 達也  鳥取大学, 地域学部, 教授 (70304194)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywordsオンライン教材 / 数学教育 / ターミノロジー / 教育課程 / 教科書 / 教材 / 問題解決 / 国際協働研究
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、日本型教科教育を国際共有する契機として、算数教育の場合においてそのターミノロジー(学術用語体系)を英語で著す教員(研究者を含む)研修書を開発し、そのターミノロジーの採用によって、いかに教材を語る教授学的内容知識が深化するかを示すとともに、その成果をふまえ個別算数教育用語の語用マップを作成し、そのターミノロジーをユニバーサルに通用する内容に更新することにある。
第1年次は、APEC,ASEANなどの関係国と日本の算数教育用語(特に算数教材研究用語)を説明する教師教育用研修書を共同開発する。第2年次は、その教科書を関係国の中核教員研修で使用し、教師の教授学的内容知識がいかに進化するかを示す。第3年次は、各国で、その語用マップを整え、ユニバーサルに通用する用語に改め、協同して、学術研究書籍草稿(英語)を完成することであった。
本報告年次である第2年次はCOVID-19によりオンサイト研修、会合実施が困難となり、次年度に繰越し、オンライン英語教材を海外7機関と協働開発する方向に展開し、海外配信を開始し2年間実施した。成果の一部は、科学教育学会年会でセッションを設けて発表し、海外学術誌に投稿した。刊行した出版物は ISODA Masami,GAN Teck Hock,TEH Kim Hong (2021) Mathematics Challenges for Classroom Practices at the Lower Primary Level. Penang: SEAMEO Recsam並びにISODA Masami (2021).Fraction for Teachers (オンライン授業用改訂版)である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

COVID19により渡航不能となり一時的に遅滞し、繰り越し、オンライン教材開発に換えることにより解消された。

Strategy for Future Research Activity

第3年次もオンライン教材開発に重点化する。

  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (1 results) Presentation (3 results) Book (2 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] バルパライソカトリック教皇大学/チリ大学(チリ)

    • Country Name
      CHILE
    • Counterpart Institution
      バルパライソカトリック教皇大学/チリ大学
  • [Int'l Joint Research] SEAMEO Qitep in Mathematics(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      SEAMEO Qitep in Mathematics
  • [Int'l Joint Research] コンケン大学(タイ)

    • Country Name
      THAILAND
    • Counterpart Institution
      コンケン大学
  • [Int'l Joint Research] SEAMEO RECSAM(マレーシア)

    • Country Name
      MALAYSIA
    • Counterpart Institution
      SEAMEO RECSAM
  • [Journal Article] Digital competence of a teacher involved in the implementation of a cross-border lesson for classrooms in Brazil and Chile2021

    • Author(s)
      Masami Isoda; Soledad Estrella; Diana Zakaryan; Yuriko Baldin; Raimundo Olfos; Roberto Araya
    • Journal Title

      INTERNATIONAL JOURNAL FOR LESSON AND LEARNING STUDIES

      Volume: 10(4) Pages: 1-16

    • DOI

      10.1108/IJLLS-05-2021-0045

  • [Presentation] 数学史原典に認めるかけ算定義の変遷―歴史文化的ルーツを探るユニバーサルな教材研究―2021

    • Author(s)
      礒田正美
    • Organizer
      日本数学教育学会第54回秋期研究大会
  • [Presentation] かけ算乗数・被乗数の順序問題にかかる数学史: 筆算と式の優位関係の逆転2021

    • Author(s)
      礒田正美
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
  • [Presentation] 海外における乗法・除法研究の動向2021

    • Author(s)
      岸本忠之
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
  • [Book] Mathematics Challenges for Classroom Practices at the Lower Primary Level2022

    • Author(s)
      TEH Kim Hong, ISODA Masami GAN, Teck Hock
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      SEAMEO RECSAM
    • ISBN
      978-967-930-057-4
  • [Book] Teaching Multiplication with Lesson Study: Japanese and Ibero-American Theories for International Mathematics Education. Published from Springer2021

    • Author(s)
      Isoda,M.&Olfos, R.
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      Springer
  • [Remarks] 筑波大学教育開発国際協力研究センター

    • URL

      https://www.criced.tsukuba.ac.jp/en

  • [Funded Workshop] SEAMEO-Tsukuba International Conference2021

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi