• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

International Collaborative Research on the Standardisation of Terminology for Mathematical Education

Research Project

Project/Area Number 19H01662
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

礒田 正美  筑波大学, 人間系, 教授 (70212967)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松嵜 昭雄  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)
小原 豊  関東学院大学, 教育学部, 教授 (20375455)
銀島 文  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総合研究官 (30293327)
岸本 忠之  富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (50324025)
溝口 達也  鳥取大学, 地域学部, 教授 (70304194)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywordsオンライン教材 / 数学教育 / ターミノロジー / 教育課程 / 教科書 / 教材 / 問題解決 / 国際協働研究
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、日本型教科教育を国際共有する契機として、算数教育の場合においてそのターミノロジー(学術用語体系)を英語で著す教員(研究者を含む)研修書を開発し、そのターミノロジーの採用によって、いかに教材を語る教授学的内容知識が深化するかを示すとともに、その成果をふまえ個別算数教育用語の語用マップを作成し、そのターミノロジーをユニバーサルに通用する内容に更新することにある。
第1年次は、APEC,ASEANなどの関係国と日本の算数教育用語(特に算数教材研究用語)を説明する教師教育用研修書を共同開発する。第2年次は、その教科書を関係国の中核教員研修で使用し、教師の教授学的内容知識がいかに進化するかを示す。第3年次は、各国で、その語用マップを整え、ユニバーサルに通用する用語に改め、協同して、学術研究書籍草稿(英語)を完成することであった。
本報告年次である第3年次はCOVID-19によりオンサイト研修、会合実施が困難となった事情から、第2年次のオンライン英語教材を海外7機関と協働開発することに専念し、海外配信し、第3年次までには38カ国、6千人の受講者を得た。第3年次の成果の一部は、日本数学教育学会春期大会でセッションを設けて発表し、海外学術誌に投稿した。刊行した出版物は ISODA Masami,GAN Teck Hock,TEH Kim Hong (2023) Mathematics Challenges for Classroom Practices at the Upper Primary Level. Tsukuba: CRICED University of Tsukuba並びにISODA Masami (2021).Fraction for Teachers (オンライン授業用改訂版)である。

Research Progress Status

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Remarks

筑波大学教育開発国際協力研究センターのwebサイトに開発したオンラインコース43時間分のコンテンツ、パワーポイントスライド、講習テキストFraction For Teachers改訂版が掲載されており、フリー閲覧可となっています。

  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Book (1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] バルパライソカトリック教皇大学/チリ大学(チリ)

    • Country Name
      CHILE
    • Counterpart Institution
      バルパライソカトリック教皇大学/チリ大学
  • [Int'l Joint Research] コンケン大学(タイ)

    • Country Name
      THAILAND
    • Counterpart Institution
      コンケン大学
  • [Int'l Joint Research] SEAMEO RECSAM(マレーシア)

    • Country Name
      MALAYSIA
    • Counterpart Institution
      SEAMEO RECSAM
  • [Int'l Joint Research] SEAMEO Qitep in Mathematics/SEAQIM(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      SEAMEO Qitep in Mathematics/SEAQIM
  • [Journal Article] Comparing elementary school textbooks of China, Japan, and Malaysia: a praxeological and developmental progression analysis regarding length measurement2022

    • Author(s)
      Diego Solis Worsfold, Masami Isoda
    • Journal Title

      RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION

      Volume: online first Pages: 1-20

    • DOI

      10.1080/14794802.2022.2103022

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] TWO CONTRIBUTIONS OF JAPANESE LESSON STUDY FOR THE MATHEMATICS TEACHER EDUCATION: THE EFFECTIVE TERMINOLOGY FOR DESIGNING LESSONS AND AS A DRIVING FORCE TO PROMOTE SUSTAINABLE STUDY GROUPS2022

    • Author(s)
      Masami Isoda , Raimundo Olfos, Soledad Estrella, Yuriko Yamamoto Baldin
    • Journal Title

      EDUCACAO MATEMATICA EM REVISTA - RS (EMS-RS)

      Volume: 23(1) Pages: 98-112

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Sharing Terminology Using an Online Professional Development Program: Focusing on the Endorse d Routines by Malaysian Participants2022

    • Author(s)
      Diego Solis Worsfold, Masami Isoda
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
  • [Presentation] 算数科教材研究用語標準化への課題と方法2022

    • Author(s)
      礒田正美
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
  • [Presentation] 英語圏の教育課程における分数のターミノロジーの国際比較2022

    • Author(s)
      岸本忠之
    • Organizer
      日本数学教育学会第10回春期研究大会
  • [Book] Mathematics Challenges for Classroom Practices at the Upper Primary Level2023

    • Author(s)
      ISODA Masami, GAN Tech Hock, TEH Kim Hong
    • Total Pages
      313
    • Publisher
      CRICED, University of Tsukuba
    • ISBN
      978-4-910114-40-8
  • [Remarks] 筑波大学教育開発国際協力研究センター

    • URL

      https://www.criced.tsukuba.ac.jp/en

  • [Funded Workshop] ICDME-Tsukuba Conference 20222022

  • [Funded Workshop] SEAMEO-Tsukuba International Conference2021

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi