2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of a system that enhances teachers' immediate problem-solving strategies using VR technology
Project/Area Number |
19H01682
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Niigata University of Health and Welfare |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
内山 渉 新潟医療福祉大学, その他部局等, e-ラーニング推進室長 (00377144)
鵜瀬 亮一 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 講師 (00793291)
米村 耕平 香川大学, 教育学部, 准教授 (20403769)
姫野 完治 北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (30359559)
木下 直彦 新潟医療福祉大学, 医療経営管理学部, 准教授 (50734232)
佐藤 大輔 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 教授 (60544393)
大森 豪 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 教授 (70283009)
生田 孝至 岐阜女子大学, 公私立大学の部局等, 教授 (20018823)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | VR / アイトラッキング / 体育教師 / コーチ |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we investigated how teachers and coaches perceive during physical education classes and sports coaching. The purpose of this study was to explore the differences and characteristics of how images are viewed from the differences in teacher (coach) utterances. As a result, the following three points were clarified. As a result, inexperienced teachers (coaches) tend to speak less in VR images. On the other hand, experienced teachers (coaches) tend to be able to speak in common with fixed camera images even in VR images. In addition, expert teachers (coaches) tend to suggest player movements and team tactics through VR images, and to utter specific praises and instructions.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
体育授業は,教室と異なる広い空間において様々な学習形態によって展開される.しかし,これまでの研究では,撮影者の主観による限られた範囲の映像から省察を行なってきたため,映像に記録されていない学習者の様子や環境を観ることは不可能である.また,授業映像が保存されていないため,授業の優れている点や熟達教師と初心者教師で授業の観え方の何がどのように違うのかの映像は保存されていない.そこで,VR映像で気づいた点のアノテーションや,アイトラッキングをプロットして同期させ,デジタルアーカイブとして保存する.この集合知の蓄積が優れた授業を規定することにつながる.
|