2021 Fiscal Year Final Research Report
Development and use of information systems for advancing visual-cognitive development in persons with severe physical and intellectual disabilities
Project/Area Number |
19H01709
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
Kobayashi Iwao 東京学芸大学, 特別支援教育・教育臨床サポートセンター, 教授 (90305300)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 重度重複障害 / 視覚認知発達 / 情報システム / 視線入力 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examined implementation of an information system using an eye-tracking system for supporting visual cognitive development in persons with severe physical and intellectual disabilities. Subsequently, the system was applied for their education, with evaluation of the following three points. 1) Educational-technological study of system implementation assessed ease of system use and recording and analysis functions. 2) Educational-psychological study of visual-cognitive functions assessed the relation with cerebral visual impairment (CVI). 3) A system usage study assessed application with a tablet PC and a trial of visual-cognitive development support with an eye-tracking system.
|
Free Research Field |
障害児者心理学、情報科学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
重度重複障害児(者)等を対象としたアイトラッカーの活用実践は国内の教育現場で実践が重ねられてきているが、視覚認知に関する評価や発達支援との関連から実践を行っている例は少ない。本研究では、視覚認知機能の評価や発達支援に関して、主にCVI(中枢性視覚障害)との関連に着目し、評価や支援の手法について検討した。海外で検討された評価ツールや支援手法を採用した取り組みを検討し、その可能性を示した。また簡便なシステムとしてタブレットPCの適用を検討し、その効果を確認した。これらの結果は、今後の重度重複障害児(者)等の教育の充実のために意義あるものと考えられる。
|