2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of High School IR and Curriculum Assessment for High School-University Connection and Transition
Project/Area Number |
19H01722
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Toin University of Yokohama |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
本田 周二 大妻女子大学, 人間関係学部, 准教授 (00599706)
溝口 侑 桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 講師 (40909165)
森 朋子 桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (50397767)
武田 佳子 桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (50880259)
紺田 広明 福岡大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (60734077)
山田 嘉徳 関西大学, 教育推進部, 准教授 (60743169)
三保 紀裕 京都先端科学大学, 経済経営学部, 准教授 (80604743)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | トランジション / 高大接続 / カリキュラムマネジメント |
Outline of Final Research Achievements |
We developed the model programs for high schools teachers/staff to acquire some techniques of data collection and analysis, and curriculum assessment (long-term rubrics and analytical methods in institutional research). For seven pilot schools, we advised them to make their educational objectives and to assess their curricula. And, for spreading our research activities, six seminars were conducted online from the pilot studies, and what were recorded was provided in the archives of our project website. Finally, for our next study after the grant ended, we surveyed to 5,065 high schools how high schools in Japan actually dealt with the government’s policy of “school policy.” Now we are writing a book “Guideline” based on the above achievements.
|
Free Research Field |
青年心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
(高校は)2022年から新学習指導要領が施行され、資質・能力の育成、カリキュラム・マネジメント等の施策が進められている。このテーマを進めていくと、畢竟課題になるのは、カリキュラムアセスメントである。本研究は、大学教育における教学マネジメントの取り組みを参考にして、高校にカリキュラムアセスメントについてのノウハウを支援していくガイドラインを研究開発したものである。大学の教学マネジメント、教学IR(institutional research)、長期的ルーブリックなどの学術的知見を高校に適用した実践的な取り組みである。
|