2021 Fiscal Year Final Research Report
Design and operation study of a lesson study portal site for developing lesson study
Project/Area Number |
19H01726
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Okayama University of Science |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野内 頼一 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (00741696)
岡本 弥彦 岡山理科大学, 教職支援センター, 教授 (10367245)
藤枝 秀樹 国立教育政策研究所, 研究企画開発部, 教育課程調査官 (20741705)
益田 裕充 群馬大学, 共同教育学部, 教授 (30511505)
小倉 恭彦 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 学力調査官 (30825998)
木原 俊行 大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)
柴田 好章 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (70293272)
遠山 一郎 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官 (70806596)
後藤 文博 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 学力調査官 (90826588)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 教員研修 / 教員養成 / 授業研究 / オンラインとオフライン / 指導と評価の一体化 / 中学校理科授業 / 授業改善 / 科学的な探究 |
Outline of Final Research Achievements |
he portal site for lesson research, which was constructed by using the three-layer model of school research development factors, is It has been clarified that it enables lesson study in collaboration with various others of the school and external organizations and functions effectively. Specifically, I participated in the training by continuously using the "class study portal site" using slack as a platform for the teacher training sponsored by the Okayama Prefectural Education Center from July 2021 to January 202226. Worked on a lesson study relay by a well-known teacher. As a result, there was a result that "it was motivated to continue to improve the lessons persistently by sharing information on the actual situation of the students by co-promoting lessons of the same unit and subject matter in the same grade as teachers from different schools."
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Free Research Field |
理科教育、教育工学、教育システム情報、科学教育、教師教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
平成29年告示の学習指導要領が目指す資質・能力の育成や国内外の学力調査の結果から明らかになった課題を解決する授業研究を発展させるために、教育工学の視点から、木原・島田・寺嶋(2015)の「学校研究発展要因の3層モデル」の研究成果を援用して授業研究ポータルサイトを設計し、オフラインとオンラインのハイブリッド教員研修のあり方とその効果を明らかにした点で学術的意義が深いと考える。また、開発した授業デザインや学習指導案・ワークシート、教員研修のデザインは、研修に参加した教員から「考えが広がる」「継続して授業改善に取り組める」と好評であった点は社会的意義が深いと考える。
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