2021 Fiscal Year Final Research Report
Theoretical Analysis on Trimmed Surface Connection and Generation of high-quality Trimmed Surface from Measured Point Data
Project/Area Number |
19H02048
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 18030:Design engineering-related
|
Research Institution | Shizuoka University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
梶原 健司 九州大学, マス・フォア・インダストリ研究所, 教授 (40268115)
井ノ口 順一 筑波大学, 数理物質系, 教授 (40309886)
臼杵 深 静岡大学, 電子工学研究所, 准教授 (60508191)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | トリム曲面 / 接平面連続性 / 曲率連続性 / B-spline曲線 / B-spline曲面 / ガウス曲率 / 平均曲率 / 意匠デザイン |
Outline of Final Research Achievements |
Free-form surfaces used in automobile exterior design are required to be smooth, beautiful and of high quality. Although there is a strong need in practice, little theoretical research has been done on trimmed surfaces. So, first, as a reverse engineer for the exterior of automobiles using a trim curved surface. A least squares approximation was performed, a quadrilateral surface was fitted, and the trimmed surface was trimmed to generate a trimmed surface. Furthermore, we have researched and developed a method for fitting a tangent plane and a trimmed surface that satisfies the curvature continuity to the triangular mesh data, and succeeded in making the tangent plane of the trimmed surface and the curvature continuous.
|
Free Research Field |
形状処理工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
自動車の外装設計に用いられている自由曲面には滑らかで美しく高品質であることが要求される.実車のCADモデルには,4辺形パッチをパラメータ空間で切り抜いたトリム曲面がほぼ必ず使われている.しかしながら,実務でのニーズが強いにもかかわらずトリム曲面に関する理論的研究はほとんどなされていない.このためトリム曲面は現場のノウハウでモデリングされ,設計工学における形状モデリング研究が実務にまったく貢献できていない.本研究によりトリム曲面によるリバースエンジニアリングの可能性を見出すことができ,今後の提案技術の進展により高品質な外装を持つ車で製造可能となる.
|