2021 Fiscal Year Final Research Report
Analysis of inter-regional freight transport system using truck platooning technologies
Project/Area Number |
19H02255
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Ibaraki University |
Principal Investigator |
Hirata Terumitsu 茨城大学, 理工学研究科(工学野), 准教授 (80450766)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
渡部 大輔 東京海洋大学, 学術研究院, 准教授 (30435771)
川崎 智也 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 講師 (30705702)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | トラック / 隊列走行 / 環境 / ドライバー不足 / 省力化 / 隊列形成拠点 / 車両マッチング |
Outline of Final Research Achievements |
To analyze the effects of introducing truck platooning in inter-city logistics and measures to improve transportation efficiency, this study conducted (1) a survey of the development trends and implementation of truck platooning technologies in Japan and overseas, (2) development of an analytical model and microsimulation to estimate the matching potential of platooning, (3) estimation of labor-saving measures using platooning, and (4) development of a model to optimize the location of platoon formation bases. The models and simulations were then applied to truck logistics on Japan's intercity road network to quantitatively clarify the effects of various conditions of platooning driving (e.g., formation length, distance between vehicles, formation time, penetration rate, etc.) and formation base location on transportation efficiency.
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Free Research Field |
土木計画学,交通工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
我が国で深刻な社会課題となっているドライバー不足およびカーボンニュートラルの実現の点で,その両者に貢献するトラック隊列走行について,実際の物流データおよび我が国の都市間道路ネットワークを対象に,隊列走行マッチングポテンシャルを推計する新たな解析モデルおよびシミュレーションモデルを開発したことは,社会的な意義も高く,開発したモデルも,隊列走行はもとより,トラックのマッチング・荷物のマッチングという輸送効率を向上させるための様々な施策検討にも応用可能であり,学術的な意義もある有益な成果が得られたと考えている.
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