2021 Fiscal Year Final Research Report
Evaluation of Taktfahrplan in developed countries with improved timetable and necessity and possibility of introduction in Japan
Project/Area Number |
19H02258
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | University of Toyama |
Principal Investigator |
Nakagawa Dai 富山大学, 学術研究部都市デザイン学系, 特別研究教授 (30180251)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 公共交通 / 鉄道 / ダイヤ |
Outline of Final Research Achievements |
Countries such as Switzerland, which have continued research on improving timetables for railways and buses, have established and realized the concept of timetable making called Taktfahrplan. On the contrary, in Japan, research and actual improvement of timetables have not progressed, especially on local routes, which is a factor that slows down the growth of local public transportation. In this research, the necessity of the timetable research in Japan is shown by clarifying the contents and the results of the research carried out by the countries that have advanced the timetable research, and the feasibility of the timetable improvement is shown.
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Free Research Field |
交通計画 交通政策
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本ではダイヤに関する研究は少なく、特に実際のダイヤ改良につながる研究は遅れてきた。特に地方の鉄道・バスのダイヤ作成は、熟練者によるノウハウに頼っている状況であり研究も進んでいない。国外ではスイス連邦鉄道等を中心に多くの論文があり研究と議論が進むとともに、その成果はTaktfahrplanという概念となって確立されている。本研究は著しく遅れてきた日本のダイヤ研究に対して、今後の必要性を示すとともに、ダイヤ改良の効果を明らかにすることによって実際の路線における活用につなげることを目指したものである。日本においても可能であることを示すとともに、実際に導入を目指す路線も増加するという成果も得られた。
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