• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

自動運転に向けた四輪車対自転車事故の統合安全に関する研究

Research Project

Project/Area Number 19H02259
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

水野 幸治  名古屋大学, 工学研究科, 教授 (80335075)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 青木 宏文  名古屋大学, 未来社会創造機構, 特任教授 (20713093)
一杉 正仁  滋賀医科大学, 医学部, 教授 (90328352)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywords運転支援 / 統合安全 / 自転車 / ヒヤリハット / 出会い頭事故
Outline of Annual Research Achievements

四輪車対自転車の出会い頭事故をドライブレコーダとドライビングシミュレータにより検討した.衝突確率を表す3つのモデルを作成した.一つは時間モデルであり,ブレーキ反応時間0.7秒,制動限界0.52m/s2を用いて,衝突余裕時間によって衝突の有無を表すものである.このモデルによって,自転車が視認可能になった時刻での,衝突回避のための許容されるブレーキ反応時間を知ることができる.2つめのモデルはロジスティック回帰によるもので,衝突確率はブレーキ反応時間,衝突余裕時間,自転車が現れた時刻での車両加速度によって表現される.3つめはに決定木であり,衝突余裕時間が衝突環境を決め,ブレーキ反応時間がその与えられた環境での衝突発生を決定づけることが示された.
ドライビングシミュレータよりドライバの視線計測を行い,事故発生との関連を調べた.ドライバは自分の車線の遠点(将来の到達点)を見ており,交差点では左,右,左の順に確認することが最も多かった.自転車が現れた点と視線のなす角が大きくなるほど,ブレーキ反応時間が大きくなる関係が示された.助手席側からよりも,運転席側から自転車が横切る方が,ドライバのブレーキ反応時間が有意に長くなることは,ドライバの視線角によって説明できる.運転支援の点からは,運転席側から自転車が現れた場合には早い時刻からの警告が必要となる.
ドライブレコーダから自転車乗員の行動を調べると,衝突余裕時間が短く,自転車の速度が遅いほど,自転車乗員は回避行動を行っていた.およそ20%は自転車乗員の回避がなければ衝突が発生していた.
以上より,四輪車と自転車の衝突確率は,衝突余裕時間,ドライバの視線角,ブレーキ反応時間が有意に関連していることが示された.自転車乗員も回避行動とヘルメット着用が事故回避・傷害防止に非常に有効であることが示された.

Research Progress Status

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] Active Safety Engineering LLC(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      Active Safety Engineering LLC
  • [Journal Article] Driver Responses to Cyclists Crossing from Near and Far Side in Driving Simulator Experiments2022

    • Author(s)
      Zhao Yuqing、Mizuno Koji、Aoshima Yuhei、N.Kanianthra Joseph、Inagami Makoto
    • Journal Title

      International Journal of Automotive Engineering

      Volume: 13 Pages: 89~96

    • DOI

      10.20485/jsaeijae.13.2_89

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Experimental study on car collisions with bicycles equipped with child seats2022

    • Author(s)
      Terashima Takaaki、Kato Kenshiro、Oga Ryo、Takubo Nobuaki、Mizuno Koji
    • Journal Title

      Accident Analysis & Prevention

      Volume: 166 Pages: 106535~106535

    • DOI

      10.1016/j.aap.2021.106535

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The difference in the kinematic and injury risk of cyclists between normal and emergency avoidance postures in vehicle collisions2022

    • Author(s)
      Wu He、Han Yong、Wang Bingyu、Pan Di、Huang Hongwu、Mizuno Koji
    • Journal Title

      International Journal of Crashworthiness

      Volume: 27 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1080/13588265.2022.2074633

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Head AIS 4+ Injury Thresholds for the Elderly Vulnerable Road User Based on Detailed Accident Reconstructions2021

    • Author(s)
      Wu He、Han Yong、Pan Di、Wang Bingyu、Huang Hongwu、Mizuno Koji、Thomson Robert
    • Journal Title

      Frontiers in Bioengineering and Biotechnology

      Volume: 9 Pages: 1~11

    • DOI

      10.3389/fbioe.2021.682015

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ドライブレコーダを用いた四輪車対自転車の出会い頭事故の分析2021

    • Author(s)
      趙 雨晴、水野幸治
    • Journal Title

      自動車技術会誌

      Volume: 75 Pages: 96-101

  • [Presentation] 力積を用いた自動車衝突における歩行者の路面落下挙動の予測2021

    • Author(s)
      堀木 誠大、水野 幸治、若林 亜星、細川 俊夫、吉田 綾衣梨
    • Organizer
      自動車技術会秋季大会
  • [Presentation] 車対歩行者事故における路面衝突の研究動向2021

    • Author(s)
      水野幸治
    • Organizer
      日本交通科学学会
    • Invited
  • [Presentation] ドライビングシミュレータを用いた 四輪車対自転車の出会い頭事故要因解析2021

    • Author(s)
      青島侑平
    • Organizer
      自動車技術会春季大会

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi