2022 Fiscal Year Final Research Report
Optimal level of infrastructure related expenses -theoretical and empirical approach-
Project/Area Number |
19H02262
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
KOIKE Atsushi 神戸大学, 工学研究科, 教授 (60262747)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
瀬谷 創 神戸大学, 工学研究科, 准教授 (20584296)
石倉 智樹 東京都立大学, 都市環境科学研究科, 准教授 (30356050)
織田澤 利守 神戸大学, 工学研究科, 教授 (30374987)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 公共事業関係費 / マクロ経済モデル / マクロ計量経済モデル / 入札制度 |
Outline of Final Research Achievements |
It is difficult to simply determine whether the level of Japan's public works expenditures relative to GDP is appropriate. This requires not only simple cross-country or time-series comparisons, but also theoretical, empirical, and structural approaches. Theoretical analysis examines optimality in the frame of economics. For the empirical analysis, we will conduct a statistical analysis of each country's social capital stock and public works expenditures and economic growth. The structural analysis focuses on the construction industry, the bidding system, and geographical factors, and analyzes the peculiarities of the cost structure of public works in Japan. Based on a comprehensive evaluation of these three analyses, we finally propose an optimal level of public works expenditures in Japan.
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Free Research Field |
土木計画学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究の成果から,当初想定した,「わが国の公共資本ストックが他のOECD諸国と比較してとりわけ大きく,その限界生産性はマイナスであり,ストック額を削減するという提案」は妥当なものであるのか,その理論的根拠とは何か,また,それは実証的に確認されるものであるか,あるいは,日本の地理的文化的条件,あるいは,日本の建設産業特有の問題が存在するのかの疑問対して,3つの違ったアプローチで研究を実施した.その何れも,単純に日本のインフラストラクチャー過剰であるという認識には問題があることが確認できた.また,より詳細な分析が必要であることもわかり,今後の研究課題の明確化につながっている.
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