2022 Fiscal Year Final Research Report
How to Recover the Demand for Stigmatized Food after the Nuclear Disaster in Fukushima: A Behavioral Economics Approach
Project/Area Number |
19H03060
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 41010:Agricultural and food economics-related
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
須網 隆夫 早稲田大学, 法学学術院(法務研究科・法務教育研究センター), 教授 (80262418)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 風評被害 / 福島県産農産物 / POSデータ / 行動経済学 / 米 |
Outline of Final Research Achievements |
This study proposes a new framework to analyze the demand for stigmatized food in which people may avoid such food without stigma, while previous studies tend to emphasize the role of people’s misunderstanding and prejudice. For this purpose, we conducted a filed survey, economics experiments, and POS data analysis. In particular, using supermarket-level POS data about rice from 2010 to 2021, we find that the negative impact of the nuclear disaster on the sales of Fukushima’s rice is -76.8% and has not improved even in 2021. The most part of the negative influence is attributable to consumers’ preferences rather than the availability of Fukushima’s rice at supermarkets. Moreover, changing the all-package inspection to a sampling inspection has relatively small impact on the sales of Fukushima’s rice, and the benefit of reducing the inspection costs would be larger.
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Free Research Field |
農業経済学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでの風評被害に関する研究では「消費者の誤解や偏見」および「それらを助長するような環境」(報道、流通業者、政府の信頼性など)が強調されてきた。そして、従来の経済学的枠組みに基づくと、情報提供によって「消費者の誤解や偏見」を修正すれば消費者の行動が変わると予想される。しかし、このような枠組みだけでは福島県産農産物の風評被害を十分に説明できないことがわかっている。そこで、本研究の新たな枠組みで分析した結果、消費者の選好が風評被害の主な原因ではあるが、情報提供だけでは状況は改善しておらず、別の対策の必要性が示唆された。一方で、米の放射性物質検査のサンプル検査への変更によるメリットが示唆された。
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