2022 Fiscal Year Final Research Report
Development of a simulation education program that pursues the reality of nursing practice
Project/Area Number |
19H03919
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
Saito Shinobu 千葉大学, 大学院看護学研究院, 准教授 (90292680)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
河部 房子 千葉県立保健医療大学, 健康科学部, 教授 (00251843)
中村 伸枝 千葉大学, 大学院看護学研究院, 教授 (20282460)
阿部 幸恵 東京医科大学, 医学部, 教授 (20449218)
林 恵里子 宮崎県立看護大学, 看護学部, 講師 (30765839)
柳田 俊彦 宮崎大学, 医学部, 教授 (60295227)
和住 淑子 千葉大学, 大学院看護学研究院, 教授 (80282458)
栗原 幸子 沖縄県立看護大学, 看護学部, 准教授 (60344975)
飛世 真理子 千葉大学, 大学院看護学研究院, 助教 (70847285)
山岸 仁美 宮崎県立看護大学, 看護学部, 教授 (30185863)
山本 利江 千葉大学, 大学院看護学研究院, 教授 (70160926)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | リアリティ / 看護基本技術 / シミュレーション教育 / VR開発 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study we designed a simulated learning environment through the implementation of advanced digital technology while simulating the reality of nursing subjects’ (patients) experiences. The purpose of this project was to develop an educational system that promotes nursing students’ acquisition of practical nursing skills by enhancing the students’ capability to develop the nursing process. The research was conducted over 4 years and included the creation of simulation scenarios, development of virtual reality (VR) material in preparation for application of the simulation technology in virtual reality,and examining the evaluation indices the simulation. The use of VR technology material was able to prove its effectiveness in the students’ learning process of related nursing skills, and also highlighted challenges associated with implementation of this technology in simulation practicums.
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Free Research Field |
基礎看護学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本プロジェクトは、看護実践能力の修得を目指し、学内でのシミュレーション演習において、現実世界では目に見えない対象者の身体内部構造を、VR技術を活用することにより視覚化し、看護の専門的な視点での対象理解を促すことを可能にした。また、現実世界では患者を転倒させるなど倫理的に実現が不可能なパターンも、仮想空間では示せることがわかり、さらなる教材開発の可能性を見出した。 COVID19感染拡大において、対面での看護技術演習が不可となったが、本教材は、対面でなくとも技術のポイントを理解することを可能とし、予測不可能な時代においても今後教材として活用可能性があることを示した。
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