2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of Inclusive Standard via Reverse Integration of Para-Sports in School-aged children
Project/Area Number |
19H03997
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59020:Sports sciences-related
|
Research Institution | Shobi University (2020-2021) Yokohama National University (2019) |
Principal Investigator |
EBIHARA Osamu 尚美学園大学, スポーツマネジメント学部, 教授(移行) (50185138)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 障害者スポーツ / リバース・インテグレーション / インクルーシブ・スタンダード / 縦断的追跡調査 |
Outline of Final Research Achievements |
School-aged children who participated in Para-Sports programs from 2019 to 2021 were engaged in longitudinal surveys. A fixed alternative questionnaire contained of twelve items concerning to their activities of handicapped persons and minority and 12 Para-Sports was conducted to such experienced-children and non- experienced. Inclusive Standard was identified in twelve activities of handicapped persons and minority, such as (1)walking cane or put on a cane, (2)a prosthetic leg or an artificial leg, (3) a prosthetic hand or an artificial hand, (4) walking white cane or put on a white cane,(5) wheelchair users or people in wheelchair, (6) hearing aid user or wear a hearing aid, (7),talk in sign language (8) oxygen inhaler user, (9) pregnancy badge or maternity sign, (10)guide dog user, (11) foreigner, (12) LGBTq.
|
Free Research Field |
スポーツ科学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では障害者やマイノリティにたいするインクルーシブ・スタンダードに知識・理解、関心・意欲、態度・行動の3指標を設定し、障害者スポーツを体験した児童・生徒の変動を同定した。障害者スポーツの高度化は科学技術の発展とともに進展するが、その成果は特別支援学校での発展にとどまり、通級や一般教室での体育における身体欠損児と担当教員の応答「できることだけやりなさい」は両者の免罪符となり、体育プログラムの体系化は未成熟な現況にある。学校教育におけるリバース・インテグレーションの実践はかかる現状を打破する端緒となり、インクルーシブ・スタンダードによって的確に評価し、インクルーシブ教育の進展を顕在化できる。
|