2021 Fiscal Year Final Research Report
Development of Remote Learning Support System with the Eye-Gaze-Type Robot to Reduce Overload of Long-Term Absent Students
Project/Area Number |
19H04228
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | Ehime University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
穆 盛林 愛媛大学, 理工学研究科(工学系), 講師 (00709818)
柴田 論 愛媛大学, 理工学研究科(工学系), 教授 (10263956)
樫木 暢子 愛媛大学, 教育学部, 教授 (10635858)
山本 智規 愛媛大学, 社会共創学部, 教授 (30380257)
中野 広輔 愛媛大学, 教育学部, 教授 (60735330)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | アバターロボット / 遠隔学習支援システム / Kinectセンサー / 教師の指さし動作 / 視線を用いた操作 |
Outline of Final Research Achievements |
We aimed to develop the remote learning support system, which is equipped with functions that reduce the user's overload and enhances the presence of two-way communication, for long absence students and the following results were achieved: 1) We developed a user assist function to reduce the user's operational load by adding an input system triggered by a physiological reaction to the line-of-sight input device. 2) We developed a function to display a 3D avatar on the monitor of a remote-controlled robot, and found factors to make the avatar's movement be like a human. 3) We developed a function to zoom the place pointed by a teacher and revealed the parameters desirable for the students, and the teacher gave a positive evaluation to the function.
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Free Research Field |
特別支援心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
長期欠席児の学習機会を確保するには、①長期欠席児自身が臨場感を感じて、かつ教員も習熟度や理解度等を実感・把握でき、②長期欠席児のプライバシーや心身の過重負荷を考慮してバリアフリーなユーザーインタフェースを有した、双方向コミュニケーション型の遠隔学習支援システムの実現が喫緊の課題である。本研究によって開発された遠隔学習支援システムでは、①長期欠席児の表情と連動した3Dアバターを表示する遠隔操作ロボットを教室に配置し、②ハンズフリー(眼球運動、生理反応)で操作できる機能や授業理解支援の機能(教員の指さし位置を自動拡大)により長期欠席児の過重負荷を軽減することで、長期欠席児の学習機会を補完できる。
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