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2022 Fiscal Year Final Research Report

International Comparative Study on the Consumption and Historical Understanding of "War" in Content Tourism

Research Project

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Project/Area Number 19H04377
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 80020:Tourism studies-related
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

Yamamura Takayoshi  北海道大学, 観光学高等研究センター, 教授 (60351376)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) P・A SEATON  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (70400025)
須川 亜紀子  横浜国立大学, 大学院都市イノベーション研究院, 教授 (90408980)
張 慶在  広島大学, 人間社会科学研究科(総), 准教授 (50782140)
藤木 庸介  滋賀県立大学, 人間文化学部, 教授 (70314557)
VanderDoes Luli  広島大学, 平和センター, 准教授 (00839087)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Keywordsコンテンツツーリズム / 戦争 / 歴史理解 / コンテンツ / 国際比較 / ツーリズム / 戦 / 物語
Outline of Final Research Achievements

In this study, we analyzed tourism that is motivated by war-related content (media), both domestic and international, to examine the dialogues or conflicts that this type of content triggers. We placed particular emphasis on conducting on-site investigations for domestic cases, and found significant temporal differences in historical interpretation, specifically between the late Edo period and the Russo-Japanese War. We identified interpretive communities’ subjective interpretation of war experiences as a crucial factor that contributes to these differences. Furthermore, the presence of shareable narratives among multiple interpretive communities play a vital role in transitioning conflict in tourism settings into constructive dialogue. These findings have been compiled into an English-language academic book (open access).

Free Research Field

観光学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、コンテンツツーリズム研究における戦争コンテンツに関する初の体系的研究の試みである点、従来異なる領域において行われてきた関連テーマを、コンテンツの製作、越境流通・消費と、歴史理解・他者理解という観点から、観光学の新たな領域として統合化していく試みである点において学術的意義を持つ。また、戦争記憶や歴史認識を巡り様々な懸案を抱える東アジアに着目し、人口的にも圧倒的多数を占めつつある戦争の実体験の無い若い世代におけるコンテンツの消費と歴史理解を研究対象とした点は、他に類例がないだけでなく、日本のコンテンツ関連政策、文化外交政策にも実践的知見を還元するものであり、社会的意義を持つ。

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Published: 2024-01-30  

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