2021 Fiscal Year Final Research Report
Elucidation of strategic performativity and mediarity in the Frankfurt School
Project/Area Number |
19K00101
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01040:History of thought-related
|
Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | フランクフルト学派 / ベンヤミン / アドルノ / クルーゲ / メディア / パフォーマティヴ |
Outline of Final Research Achievements |
To briefly summarize the results of the three years of research: 1. It is commonly recognized that the Frankfurt School's writings on technical media have a common desire to allow the public to perceive and experience hidden elements in the existing social system. 2. Even at the rhetorical level of the text, strategic ingenuity has brought the reader an alternative perceptual experience in a performative manner.
|
Free Research Field |
表象文化論
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、フランクフルト学派の思想家たちのテクストを、文体や修辞技法、読者の解釈行為など、従来見過されてきた側面に着目しつつ分析したことで、ラジオや映画、テレビといった技術メディアは、彼らにとって思弁的な省察対象だけでなく、支配体制のイデオロギーに抵抗するための批判的な視座を一般大衆のなかに涵養するための教育媒体としての意味ももっていたことを明らかにした。この点は、非実践的な知識人集団というフランクフルト学派にまつわる一般的なイメージを一新するという点で大きな学術的意義をもつ。
|