2023 Fiscal Year Final Research Report
The Lydian Chromatic Concept and Toru Takemitsu
Project/Area Number |
19K00141
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
|
Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
Miyakawa Wataru 明治大学, 情報コミュニケーション学部, 特任准教授 (10760051)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 武満徹 / リディアン・クロマティック・コンセプト / 細川俊夫 / 音楽理論と実践 / 作曲技法 / 現代音楽 / ジャズ / 雅楽 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to examine how Toru Takemitsu used the Lydian Chromatic Concept (LCC), a jazz theory, in his work. However, owing to the COVID-19 pandemic, the direction of this research had to be drastically revised. As a result, I analyzed “The Dorian Horizon.” In this analysis, I clarified that Takemitsu had applied the LCC in relation to gagaku in his own way. In addition, I began researching the works of Toshio Hosokawa, and the study clarified the central aspect of his pitch organization.
|
Free Research Field |
美学および芸術論関連 / 芸術一般
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
武満徹と細川俊夫は日本の現代音楽を代表する重要な作曲家とみなされており、国内外を問わず、研究が進められてきた。そこで本研究は、彼らの作曲技法において、これまで明らかになっていなかった点を解明することに努めた結果、一定の成果が得られたと考えている。またリディアン・クロマティック・コンセプトというジャズの理論を武満徹という現代音楽の日本人作曲家がいかに応用したかという問いは、横断的かつインターカルチュラルな研究課題で、今日取り組む価値があるものと思われる。そのため本研究の成果は明確な学術的意義があると判断している。
|