• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

The Lydian Chromatic Concept and Toru Takemitsu

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K00141
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Miyakawa Wataru  明治大学, 情報コミュニケーション学部, 特任准教授 (10760051)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywords武満徹 / リディアン・クロマティック・コンセプト / 細川俊夫 / 音楽理論と実践 / 作曲技法 / 現代音楽 / ジャズ / 雅楽
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to examine how Toru Takemitsu used the Lydian Chromatic Concept (LCC), a jazz theory, in his work. However, owing to the COVID-19 pandemic, the direction of this research had to be drastically revised. As a result, I analyzed “The Dorian Horizon.” In this analysis, I clarified that Takemitsu had applied the LCC in relation to gagaku in his own way. In addition, I began researching the works of Toshio Hosokawa, and the study clarified the central aspect of his pitch organization.

Free Research Field

美学および芸術論関連 / 芸術一般

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

武満徹と細川俊夫は日本の現代音楽を代表する重要な作曲家とみなされており、国内外を問わず、研究が進められてきた。そこで本研究は、彼らの作曲技法において、これまで明らかになっていなかった点を解明することに努めた結果、一定の成果が得られたと考えている。またリディアン・クロマティック・コンセプトというジャズの理論を武満徹という現代音楽の日本人作曲家がいかに応用したかという問いは、横断的かつインターカルチュラルな研究課題で、今日取り組む価値があるものと思われる。そのため本研究の成果は明確な学術的意義があると判断している。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi