2022 Fiscal Year Final Research Report
Rethinking of an idea of "Chamber music" in 19th century: Focusing on the practice and discourse of the New German School
Project/Area Number |
19K00148
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
|
Research Institution | Hirosaki University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 音楽史記述 / 楽派概念 / 新ドイツ派 / チャールズ・バーニー / フランツ・ブレンデル / グイド・アドラー |
Outline of Final Research Achievements |
In this research a comprehensive database encompassing the entire repertoire of chamber music concerts from the first (1859) to the 38th (1902) Tonkuenstlerversammlung (musicians assembly) of the Allgemeiner deutscher Musikverein (General German Music Association) has been compiled. It has been ascertained that vocal music, vocal compositions, particularly solo songs, constituted a predominant portion of these concerts.Although F. Draeseke (1835-1913), L. v. Beethoven (1770-1827) and E. Lassen (1830-1904) were the significant composers for the instrumental literature besides J. Brahms (1833-1897), the majority of works by other composers did not endure in the repertoire over time. Additionally, this research has contributed to a more profound comprehension of the origins of the term "New German School", and the evolution of the concept "school" within the realm of music historiography.
|
Free Research Field |
音楽学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、従来の音楽史記述の見直しに関わり、以下の通り大きく2点ある。 第一に、従来の音楽史において、ブラームスと「新ドイツ派」の関係は良好でなかったとされ、盛期ロマン主義の音楽美学が党派論争として語られる傾向があった。しかし、TVにおいてブラームスの作品が繰り返し取り上げられたことは、当時の音楽創作が実際には党派論争に収まりきらないものであることを示唆している。 第二に、「楽派」という語の意味の歴史的変遷を通じて、これまで曖昧に、あるいは恣意的に用いられてきたこの語が、音楽史記述のための概念であることが明確になった。
|