• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Towards a Theory of Stage Adaptation of Manga

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 19K00262
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Research InstitutionHanazono University

Principal Investigator

Hata Mikako  花園大学, 文学部, 教授 (90585358)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西原 麻里  跡見学園女子大学, 文学部, 准教授 (20623573)
増田 のぞみ  甲南女子大学, 文学部, 教授 (80449553)
山中 千恵  京都産業大学, 現代社会学部, 教授 (90397779)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Keywordsアダプテーション研究 / マンガ研究 / マンガ表現論 / ミュージカル研究
Outline of Final Research Achievements

Through this study, a hypothesis is obtained: the period when manga were widely adapted to the stage can be divided into [1] the 1920s (embryonic period), [2] the 1970s (developing period), and [3] the 2000s (extensive period). Additionally, we conducted case studies of stage adaptations of manga, especially during the extensive period.
Moreover, the following issues have emerged as future tasks through the research: (1) basic data on the stage adaptation of manga in the first and the second periods have not been organized; (2) there is a lack of discussion on how the three periods are intertwined; and (3) the history of manga works depicting stage performance has not yet been explored.

Free Research Field

マンガ研究

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、主にテキスト分析の結果から、マンガから舞台への翻案過程に関して一定の知見を得ることができた。その成果として論じたことは、効果線やトーンワーク、コマ割りといった非言語的表現によって表現される登場人物の心理や場の雰囲気といったものが、ミュージカルでは音楽的要素によって翻案されている場合があること、プロットは維持されていても実は主題や登場人物の造型に重大な変更が行われている場合があることなどである。これらの研究成果は、新たなマンガ表現理論の構築に寄与するものとなる。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi