2021 Fiscal Year Final Research Report
Reading Iconotexts: Printing and iconography in China in the late 20th century
Project/Area Number |
19K00365
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02020:Chinese literature-related
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
TAKEDA Masaya 北海道大学, 文学研究院, 特任教授 (40216908)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田村 容子 北海道大学, 文学研究院, 准教授 (10434359)
加部 勇一郎 立命館大学, 食マネジメント学部, 准教授 (30553044)
藤井 得弘 北海道大学, 文学研究院, 専門研究員 (80850015)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 中国文学 / 表象 / 連環画 / イコノテクスト |
Outline of Final Research Achievements |
In this research project, we first focused on the concept of iconographic texts in late 20th century China and attempted to elucidate the relationship between iconography and text in late 20th century print media. Next, we situate the visual images of the same period within the flow of Chinese iconographic and cultural history. These print media served as propaganda to educate the masses, especially in late 20th century China.From the perspective of what kind of visual experience they brought to the Chinese people at the end of the 20th century, this research project clarified the continuity with traditional visual culture and the aspects of its transformation.
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Free Research Field |
中国文学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、イコノテクストの概念を用いることにより、中国の視覚イメージを世界的な図像学の座標軸に位置づけるアプローチが独創的なものである。毎年の研究成果は、研究誌『連環画研究』として発表した。同誌は全10号を数え、デジタルデータ化と索引の整理も完了している。また研究成果の一部を、研究代表者と分担者の共同編集、共同執筆により、書籍『中国文学をつまみ食い 『詩経』から『三体』まで』に発表した。
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